Voorjaarsvakantie mei 2022

Vrijdag 27 mei 2022

Gisteravond hebben we samen buiten op ons gasstelletje gekookt en onder het genot van een lekker glaasje wijn gegeten. We konden tot ruim 22:00 uur buiten zitten en hebben dus ook buiten onze Rummicuppetitie afgewerkt. Wederom een dramatisch verlies voor mij, 2:1.

Vanmorgen was ik al vroeg wakker en ben eerst het bos een eind ingelopen en heb daarna samen met Elfriede onder de ochtendzon buiten zitten ontbijten.

Na het ontbijt de camper even aangeveegd en de afwas gedaan en toen tegen 10:00 uur op pad richting Zamora en Tordesillas.

We reden vanaf de camping eerst nog wat door bergachtig gebied maar al snel ging het over in redelijk vlak gebied. De Spaanse hoogvlaktes! We moesten tot ons doel, Tordesillas, een afstand van 185 kilometer afleggen. De hoogte waarop we reden was constant tussen de 750 en 835 meter. Licht glooiend landschap dus. Onderweg kwamen we druivenplantages maar ook veel landbouwgronden met tarwe, rogge en haver tegen. Verder ook veel omgeploegde maar niet ingezaaide akkers. Vermoedelijk laten ze het onbebouwd vanwege de grote droogte.

In Tordesillas wilden we een campingplekje scoren maar toen we even rondliepen op de camping kwamen we beide tot de conclusie dat dit geen mooie camping voor ons was en maakten rechtsomkeert.

Wel hebben we op een terrasje in Tordesillas nog even wat gedronken en wat boodschappen gedaan.

Vooral veel vis in de winkels

We besloten om verder te rijden naar het 155 kilometer verderop gelegen Burgos. Daar zou een camperplek midden in de stad zijn. Dus op naar de camperplek. Na dik 1,5 uur rijden kwamen we aan in Burgos. Via kruip door sluip door weggetjes door het centrum van Burgos kwamen we bij de beoogde camperplek. Echter… dat ging voor onze camper net niet passen.

Plan B was de om de camping Fuentes Blancas op te zoeken en daar te overnachten. Om 17:30 uur waren we ter plaatse en hebben daar eerst voor 1 nacht een plekje geboekt.

leuke camperplek

Morgen gaan we op de fiets, zonder helm, naar het stadscentrum van Burgos om daar wat rond te zwalken en de kathedraal te bezoeken.

Vandaag was dus een echte reisdag, iets van 340 kilometer afgelegd bij tropische tempraturen van ruim 25 graden met uitschieters naar 29.

Gevolg van een reisdag is dat er niet veel bijzonders is te melden.

Morgen gaan we er weer een mooi verhaal van maken.

Trouwens over mooi verhaal… vanmorgen tijdens het ontbijt viel mij op dat een Nederlands theezakje voor 1 kopje thee een touwtje heeft met een kortere lengte dan een Spaans theezakje. Het Nederlandse theezakje heeft een touwlengte van 9 cm en de Spaanse 16 cm.

Nu vraag ik me dus af waarom dit verschil er is want in de zakgrootte zit geen verschil. Beide namelijk 5 cm lang. Een Nederlands kopje mag dus maximaal 10 cm diep zijn om het touwtje met label een cm of 5 over de rand te laten hangen en een Spaans kopje mag 16 cm diep zijn als je het touwtje 5 cm over de rand wilt laten hangen. Conclusie is dat de Spanjaarden per keer meer thee drinken omdat hun kopje hoger is. Kul verhaal natuurlijk maar wel een opvallend verschil.