Zondag 31 mei 2026
Uitslag rummicup op zaterdagavond was 1-1!
We besloten vanmorgen om voor ons vertrek naar Oskarshamn geen koffie te drinken.
Bedoeling was, om tijdens de ongeveer 110 kilometer, die we moesten rijden, ergens een mooi plekje te zoeken en daar de koffiebreak te houden. Zoals vaker, verliep de reis echter anders dan gepland was. Het bleek namelijk dat een deel van de E22 voor het verkeer gesloten was en dat er een omleiding was. Echter… ik snapte die omleiding niet, mede omdat onze navigatie opeens aangaf, dat we in plaats van de resterende 25 kilometer nog 129 kilometer moesten rijden. Ik besloot om een “eigen” omleiding te gaan rijden. Tja…. We kwamen op een weg uit, die langs kleine huisjes leidde, (ik leed) plotseling ging de asfaltweg over in zand en gravel en werd ook de weg steeds smaller. We hadden geluk dat er geen tegenligger aankwam…nog niet in ieder geval. Na een kilometer of 7 hield ik het voor gezien en reed een landweggetje op. Bedoeling was om even werkoverleg te houden en dan terug te gaan naar de “echte omleiding”. Mijn twee rotsen (gidsen) in de branding wisten al snel te vertellen hoe we weer op het juiste spoor zouden moeten komen. Erg slim, want zowel de Mercedes- als de Zenec navigatie waren het spoor meer dan bijster.
Net toen we weer wilden starten kwam er een Zweed aangereden. Hij vroeg wat wij op zijn landweg deden en vertelde dat, zover je kon kijken, zijn farm was. Ik moet er wel even bij schrijven dat de man super vriendelijk was. Verder vertelde hij, dat zijn zwager en de vrouw met een auto en caravan op weg waren naar het landweggetje, om daar een paar dagen de caravan neer te zetten. Met andere woorden… we moesten wachten totdat de zwager en zijn gespan er langskwam, omdat we elkaar niet konden passeren op de smalle weg.
Dus… Arno maakte koffie en zodoende werd op dat gebied van de nood een deugd gemaakt.
Na een dik kwartier arriveerde de man en reed langs ons heen de landweg op.
Voor ons was dat het sein, dat we de 7 kilometer terug konden rijden.
Toen we weer op de doorgaande weg zaten werd duidelijk dat onze co-piloten een goed richtingsgevoel hebben wat na een poosje rijden kwamen we, weliswaar via een mooie landelijke route, weer op de E22 terecht.
Rond een uur of een kwamen we aan op het terrein van de jachthaven van Oskarshamn. Op de kade is daar plaats voor zeker 20 campers en je kijkt vanaf je plaats over de haven en de boten.
Na de ietwat verlate lunch haalden we de fietsen van stal en maakten we een ritje van circa 20 kilometer in en om Oskarshamn. Het toeval wilde dat we bij een bakkerijtje langs kwamen die net de deuren wilde sluiten. Maar een koffie to-go en een lekker gebakje erbij wilden ze nog wel aan ons slijten. We mochten ook hun terrasmeubilair gebruiken om de aangekochte waren naar binnen te werken. Hoe mooi kun je het krijgen.
Na de fietstocht begon de zomibo en daarna aten we samen ons zondag diner.
Toen de maaltijd op was, werd het te koud om buiten te blijven zitten en ging we naar onze campers en begon de Rummicuppetitie.
Maandag 1 juni 2026
Zondagavond was de uitslag van het rummicuppen 2-2
Het was vanmorgen dusdanig mooi weer dat we, buiten op een bankje op de kade, konden ontbijten.


Vandaag zou in het teken staan van het bezoeken van een glasblazerij. Ook vandaag verliep de dag weer anders dan gepland. We moesten bijna 90 kilometer rijden om in het plaatsje Nybro te komen. In deze omgeving zou een glasblazerij zitten volgens internet. Onderweg deden we de nodige boodschappen in de ICA-supermarkt. Deel van de inkopen was een soort flacon met vloeibare chocolade en idem vloeibare salted caramel saus. Zeg maar een soort mayonaise voor op het ijs. Later op de dag zou blijken dat vooral Arno een groot liefhebber van dit product (nee niet de mayonaise) is.
In Nybro aangekomen bezochten we een glaswinkel. Hier kregen we te horen dat, als we een glasblazerij wilden zien, we naar het plaatsje Kosta moesten rijden. Circa 30 kilometer verderop.
Dus opnieuw werkoverleg. Na rijp beraad besloten we om eerst even een camperplaats te bekijken op bijna 10 kilometer afstand van Nybro. Helaas voldeed deze niet aan hetgeen we ons ervan voorstelden.
Dus doorrijden naar Kosta. We kwamen op een weg terecht waar over een lengte van 13 kilometer het wegdek was voorzien van een nieuw teerdek met daar overvloedig veel steenslag op. Ondanks de lage snelheid waarmee we de 13 kilometer aflegden was het een lawaai van jewelste. Het steenslag hamerde onder de camper en in de wielkasten.
Aangekomen op de camperplaats Kosta-Lodge parkeerden we de campers op een mooi plekje. Deze camperplaats heeft voor iedere camper en vlonder van hout. De plaatsen zijn ruim opgezet en het sanitair is van grote klasse. Toen we in wilden checken werd het wat problematischer. Dat moet nl via een QR-code. Echter wat we ook probeerden we konden niet inchecken. Toevallig stonden naast ons mensen uit Friesland en daarvan kregen we de code van het servicegebouw. De Friezen waren sinds gisteren op deze camperplaats en hadden geen problemen met het inchecken gehad.

Na diverse pogingen heb ik uiteindelijk de receptie gebeld en gevraagd wat te doen. Toen bleek dat ze vanaf 1 juni een nieuwe softwareversie in het systeem hadden gedraaid en daarbij was iets fout gegaan. Uiteindelijk hebben we ons bij de receptie van de Lodges aangemeld en kwam ook dit weer goed.
Tijdens de borrel kwam het avondmaal ter sprake. De dames wilden rijst met saté en wij wilden liever patat met saté. Tuurlijk is dat laatste ook een betere combi. Het mocht wel doorgang vinden met de patat maar dan moesten Arno en ik daarvoor zorgen. Geen punt. Op de fiets naar de 800 meter verderop gelegen supermarkt. Patat gekocht en laat daar nu ook (stomtoevallig) ijs met chocolade in de vriezer staan! Dus als toetje hadden we ijs met chocolade, daarover vloeibare chocolade en daarover salted caramel. Zodoende weet ik dat Arno een groot liefhebber van salted caramel is.
We konden deze avond tot ruim 20 uur buiten zitten. Toen verliet de zon ons helaas.
Dinsdag 2 juni 2026
Maandagavond werd het met rummicuppen 1-1.
Vanmorgen was het weer mooi weer. Het zonnetje scheen weer lekker. Na het ontbijt reden we naar de 2 kilometer verderop gelegen glasblazerij. We keken eerst wat rond in de outlet waar heel veel glasproducten te kop zijn tegen wat men noemt gereduceerde tarieven. De eerlijkheid gebiedt om te schrijven dat er erg mooie glaswerkstukken bijzitten. Niet allen art glaswerk maar ook gewone wijn en bierglazen staan er te koop.
We liepen via de winkel naar de productiehal waar de glasproducten worden gemaakt.
De glasblazers hebben aan een holle buis een druppel glas hangen, zoals een klein kind een snottebel onder de neus heeft. Ze blazen wat op die buis en je ziet dan de glasbel dikker worden. De bel wordt na het blazen wat opgepoetst met een dikke doek en worden af en toe gekoeld met een pannetje water, waar ze de bel doorrollen. Dan wordt met een brander het spul weer iets opgestookt en gaat de bel in een mal, die de vorm heeft van het eindproduct. Toen wij er waren, was dat een vorm van een vaas en een bierglas. Zodra de bel in de vorm zit, wordt door de buis geblazen, waardoor de vorm van de vaas of het glas ontstaat. Daarna wordt er een hals aan de vaas gezet en gaat het klare product in een afkoeloven. De productie van het bierglas gaat ook zo maar het verschil is dat ze het pootje met het voetje waarop het glas staat erna het blazen pas op lijmen. Eigenlijk is het geen lijmen maar loopt het taai-vloeibare glas gewoon in elkaar over. Voor zover ik het heb kunnen volgen zijn er 6 mannen bezig om de bierglazen te maken waarbij er steeds 3 samenwerken en ieder zijn eigen deel aan de productie van 1 glas voor zijn rekening neemt. Als de glazen klaar zijn brengt een jongedame ze naar de afkoeloven.




Bij de productie van de vazen is ook een dergelijk team aan het werk met 1 fles.


Het was een leuke ervaring om te zien hoe glasproducten worden gemaakt. Nooit eerder gezien… en dat terwijl er jaren geleden een glasblazer in Dalen was.
Na deze “excursie” gingen we nog even de tegenover de glasoutlet gelegen kledingoutlet binnen. Ongeloveloos wat daar aan kleding te koop is. Een beetje zoals de zwarte markt in Beverwijk maar dan anders en mooier en groter. Vandaag was ook Joling aanwezig om zijn nieuwe outfit te scoren.

We beëindigden deze leerzame middag met het verorberen van een broodje garnalen en gingen toen campingwaarts. Daar aangekomen maakten Arno en ik nog een fietsrondje door het dichte bos achter de camperplaats. Dit in de ijdele hoop om onderweg een eland te kunnen spotten. Helaas geen score!
Morgen gaan we richting Karlskrona. Onderweg willen we nog een paar löppis bezoeken.
Woensdag 3 juni 2026
En uiteraard was er gisteravond weer een rummisessie. Ik won met 2-0…
Vanmorgen tijdens het ontbijt was er een mager zonnetje, die echter gedurende de dag steeds meer terrein begon te winnen. Het werd bij tijd en wijle zelfs 24 graden.
Rond de klok van halftien vertrokken we richting Karlskrona en al na 5 kilometer hielden we onze eerste stop bij glasblazer, die behalve zijn winkeltje en werkplaats ook zijn tuin heeft versierd met heel veel van zijn zelfgeblazen glasproducten. De eigenaar van de glasblazerij “Transjö hytta” vertelde dat ze vanwege de door de oorlog tussen Amerika en Iran veroorzaakte energiecrisis en de daardoor hoge energieprijzen de glasovens een maand geleden hebben uitgezet. Het is domweg niet meer te betalen. De man gaf ons ook nog wat uitleg over de oven en de temperaturen. Allemaal erg interessant. De producten, die hij en zijn compagnon maken zijn geen gewone glazen of vazen maar allemaal kunstwerken op zich.


Na het bekijken van de tuin en winkel reden we door richting onze eindbestemming. Onderweg dronken we koffie in Emmaboda aan een klein riviertje midden in het plaatsje.
We kwamen 2 keer langs een löppis en stopten daar om te kijken of er nog bruikbare meuk voor ons bij stond. Het is onvoorstelbaar wat er aan oud spul te koop wordt aangeboden in dergelijke “kringloopwinkels”.


Het ging verder naar Dragsö Camping in Karlskrona. We arriveerden om halftwee op deze camping en kregen twee plaatsen toegewezen op de “tweede verdieping” van deze camping. We hebben een prachtig uitzicht op de Oostzee.

Na installatie op de camping lunchten we samen en haalden daarna de fietsen van stal om naar de binnenstad van Karlskrona te rijden. We reden via de havens en via de marinebasis naar het centrum. Bedoeling was om een ijsje te gaan eten maar helaas sloot de eerste ijssalon die we bezochten net de deuren. We besloten om ergens anders te gaan kijken en kwamen terecht bij een soort café, waar we wat dronken. We kozen voor ijskoffie en Fanta. Foute keuze bleek achteraf want de ijskoffie was niet te hachelen… Naast het café zit een ijssalon, waar constant een rij mensen voor stond te wachten, totdat ze hun keuze aan de uiterst mooie en vriendelijke ijsprinses kenbaar konden maken. Wij zagen intussen de mensen die al een ijsje hadden gekocht terugkomen met een ijselijk grote ijsco.
We besloten, om daar ook een ijsje te kopen na ons cafébezoek. Ella koos voor een klein softijsje, maar kreeg een enorme ijsberg in een hoorntje. Oh ja, de hoorntjes worden door de ijssalon zelf gebakken en gerold.
De rest van ons gezelschap koos voor een salted-caramel ijsje in een hoorntje. Nou ja hoorntje…. We constateerden allemaal dat dit het lekkerste ijs was, dat we tot nu toe hadden gegeten.

Voor de 4 ijsjes betaalden we bijna 20 euro. Hoezo Zweden is duur?
Verder valt er over de dag van vandaag niet zoveel te melden, behalve dat het nu, om 20 uur een beetje begint te miezeren. Wat de dag van morgen brengt weten we nog niet maar waarschijnlijk gaan Arno en ik het maritiem museum even bezoeken. Althans dat denk ik…
Meer weten?
Blijf ons volgen…dan hebt u altijd een alibi!





































