Voorjaarsvakantie mei 2022

Dinsdag 17 mei 2022

Rummicuppetitie 2:1 in mijn voordeel.

Afgelopen nacht rustig kunnen slapen op de parkeerplaats in Las Arenas. Het was er echt stil en er was geen geluid van auto’s. Deze parkeerplaats heeft eigenlijk alles wat een camperaar, die enigermate zelfvoorzienend is, nodig heeft. En dat is alleen een plek om te mogen staan. Leuke bijkomstigheid is dat deze plaats geheel gratis is.

Gisteren was met ruim 25 graden een prachtige dag. Hopen dat het vandaag ook weer zo wordt. Enfin, vanmorgen vertrokken we om halftien richting Ribadeo. Volgens de navigatie een af te leggen weg van 235 kilometer. De eerste 50 kilometer van de route ging door bergachtig gebied met de nodige haarspeldbochten. Ik constateerde al in 2019 dat Spanje een prachtig land is met veel wisselende natuur. De ene keer heb je dichte bossen en hoge bergen, de andere keer rijd je door akkerbouwgebied en weer even later rijd je langs de zee.

Elfriede is het helemaal met mij eens dat Spanje voor ieder wat heeft. Mooi vakantieland! Onderweg was het weer heerlijk en de temperatuur liep op tot zeker 28 graden. Tegen halftwaalf werd het tijd voor koffie. We besloten om richting het strand Playa de Salinas, 6 kilometer vanaf de doorgaande route, te rijden. Het laatste stukje was redelijk steil, de weg was smal en er waren de nodige mooie bochten te nemen. Voor wat parkeren aangaat hadden we de mazzel dat er een Spanjaard dusdanig had geparkeerd dat we er net voor konden staan maar wel zo dat hij er nog uit kon. Terwijl Elfriede kwartier maakte op het strand zette ik koffie. Even later zaten we lekker in de zon gewapend met koffie en stokbrood met brie (das dan weer jammer want het was Franse brie) op het strand. Een prachtig strand met af en toe een rotspartij.

Mosselen bij de vleet

Na de koffie nog een eind gelopen langs het strand waarbij ik het presteerde om net te laat uit te wijken voor een aanstormende golf …..,  gevolg schoenen vol water en zand. Dit was DE gelegenheid onze buiten douchekraan uit te proberen en het werkt perfect. Zo kan ik vannacht zonder zandkorrels in bed slapen.

Even het zand van de voeten afspoelen

Toen weer verder voor de laatste 95 kilometer voor vandaag. We kwamen in een dorpje een gebouwtje tegen. Dit gebouwtje was vrij van de grond opgezet. Hierin werd vroeger voedsel opgeslagen.

Voedsel opslagruimte
Foto van de constructie waarop het bouwwerk rust

In Ribadeo aangekomen eerst maar de tank weer eens vol gegooid. Er is inmiddels al een maandloon AOW aan diesel verstookt… In Spanje kost de diesel € 1,929 per liter. Op het totaalbedrag krijg je 6% korting en nog eens € 0,20 cent per liter. Concreet is dat een korting van ruim 31 eurocent per liter. Literprijs dus 1,61! Das anders wat dan in Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Toen doorgereden naar een parkeerplaats vlakbij Playa de dos Catedrales. Op deze parkeerplaats mag je gratis staan en overnachten. Er zijn behalve afvalbakken geen voorzieningen maar het uitzicht op de zee is grandioos. Echt weer een eldorado voor de zelfvoorzienende camperaar.

Als je vanaf de parkeerplaats het strand oploopt, en dat kan en mag enkel bij eb dan kun je reusachtige rotspartijen bekijken. Deze rotspartijen lijken met een ruime portie fantasie op kathedralen. Mijn fantasievermogen is niet toereikend…

We hebben na aankomst even een wandeling gemaakt maar vanwege vloed mogen we pas morgen om 12 uur het strand op om de rotsen te bekijken. Of we dat ook werkelijk doen of gedaan hebben komt in een volgende blog te staan.

2 reacties op “Voorjaarsvakantie mei 2022

1. Geweldige blog dit keer.

Met drie extra redenen om morgen weer te gaan lezen.
    1. Dat waar ik het meest nieuwsgierig naar ben staat bovenaan.
    2. Een foto van een bijna blote man.
    3. En als toetje een heusche cliffhanger.

Hartelijk bedankt.

2. Genieten genieten en noch en keer geniet vaan de tijd.
    Prachtig mooi landje dat spanje.