Voorjaarsvakantie mei 2022

Donderdag 2 juni 2022

Gisteravond zijn we na het eten nog een stukje langs de Loire gelopen. Toen we terug waren raakte ik met een 74-jarige man uit Noord-Holland aan de praat. Hij was op de fiets naar Tours gereden maar merkte hier dat het geen zin had om verder te gaan. De kracht om verder te fietsen was er niet meer. Hij vertelde dat hij naar Santiago de Compostela was gefietst met zijn vrouw en een jaar later naar Rome. Twee jaar geleden overleed zijn vrouw en hij wilde nu graag herinneringen ophalen. En dan moet je bedenken dat de man al 2 kunstheupen heeft en een vorm van kanker heeft doorstaan. En dan met 74 jaar in een tentje slapen en 25 kg bagage meezeulen op de fiets! Alle respect voor deze man.

Morgenvroeg om 6:30 uur gaat hij met de trein terug via Parijs, Tournai (Doornik) en Antwerpen naar Rotterdam. In Tournai (aankomst 18:30uur) verblijft hij nog 1 nacht op een camping en gaat dan zaterdag door naar Rotterdam. Daar stapt hij dan weer op zijn stalen ros en rijdt hij naar Noord-Holland.

De treinreis van Tours naar Tournai duurt maar liefst dertien uur door de vele overstappen die hij met fiets en bagage moet maken.

Onze Rummicuppetitie gisteravond neemt voor mij een goede vorm aan. Ik versloeg mijn Rummicuprivale met maar liefst 4:1!

Vanmorgen was het aanvankelijk bewolkt. Klopte ook met de weersverwachting. Na het ontbijt heb ik de fietsen van stal gehaald en zijn we richting de oude binnenstad van Tours gefietst. Tijdens onze fietstocht die deels langs de Loire ging werd het weer mooier en mooier. De zon kwam erbij en begon uitbundig te schijnen.

In Tours bekeken we het oude station, schijnt een bijzonder bouwwerk te zijn. Technisch gezien is het dat ook vanwege de grote overspanning van de overkapping. Mooi is echter iets anders in onze ogen.

Oude station Tours

Even later dronken we koffie met een overheerlijk gebakje bij een patisserie. De smaak was uitstekend maar de prijs ook… toen de koffie op was bezochten we nog de kathedraal Saint Gatien van Tours. Deze kathedraal heeft prachtige glas in lood gebrandschilderde ramen.

Mooie lichtval door zonlicht op de ramen

Na het station reden we naar een markt, het betrof hier een groente, vlees en kaasmarkt. Op de markt aangekomen zagen we 2 politieagenten. Ik vroeg of ze op onze fietsen wilden passen. Helaas hadden ze geen tijd maar gaven ze wel aan dat we de fietsen aan elkaar en aan een boom moesten ketenen in verband met de vele diefstalen.

Na over de markt te zijn gestruind ging het verder naar een stadsdeel waar veel oude vakwerkhuizen staan. Mooie bouwstijl met voorover hangende gevels. Dat ze niet omvallen is een wonder! De vakwerkhuizen staan rondom een plein, vol met terrasjes. Hier hebben we een drankje genuttigd. Bij een buitentemperatuur gaat een pilsje en een ice tea er wel in. Toen op de fiets naar een markthal. Hier kun je je vergapen aan allerlei lekkere Franse producten. Van kip tot kaas en van brood tot gebak. Supermooi uitgestald en het lijkt ook allemaal gruwelijk lekker.

Toen weer terug naar het plein met de vakwerkhuizen eromheen. Daar hebben we lekker zitten eten. Zeg maar een soort galgenmaal omdat we met onze laatste dagen bezig zijn (vakantiedagen welteverstaan)

De Loire met zandstrand

Om 15:30 uur stapten we weer op de fiets om de 8,5 kilometer vanaf het plein naar de camper te rijden. Om 16:00 uur waren we ter plaatse. Toch in totaal weer 25 kilometer weggetrapt.

Dadelijk de fietsen inpakken en water bijvullen zodat we morgen tijdens het tweede deel van de reis naar huis niet zonder water komen te staan.

Oh ja, onze allerliefste tante Fenna (en tevens een erg betrokken volgster) uit Emlichheim vroeg of de wijnvelden die we gezien hadden enkel voor de productie van rode wijn is. Welnu, er zijn velden met wijnstokken die blauwe druiven gaan dragen maar ook wijnstokken die witte druiven gaan dragen. Ze maken er normale rode wijn, superieure rode wijn, witte wijn, een soort champagne, rosé maar ook witte en rode druivensap zonder alcohol van.

In de normale rode wijn zitten 4 verschillende druivensoorten verwerkt zoals Merlot, Cabernet Sauvignon, Chardonnay en Pinot Noir. In de superieur zitten echter maar 2 soorten, de Merlot en de Cabernet Sauvignon. Maar dan wel de beste kwaliteit. En zo heb je dat ook bij de witte wijn maar dan uiteraard van de lichtgroene druiven. De Pinot kleurt aan de druivenstok echter ietwat grijs. Bovenstaande heeft betrekking op de wijnproductie van Chateau la Peyraude in Blasimon Frankrijk.

En ik kan je verzekeren dat de Bordeauxwijn lekker is, maar dat is een goede Riojawijn uit Spanje ook.

Morgen volgt er weer een blogje. Zal wel zo’n beetje de laatste zijn want tijdens de thuisreis beleef je (hoop ik) niet veel.

Tot morgen.

3 reacties op “Voorjaarsvakantie mei 2022

1. Auch in Frankreich sind die Ordnungsmächte immer total begeistert, wenn sie Sonderaufgaben übernehmen sollen.

Verder noch en prettige reis terug

2. Für zukünftige “ReizenmetdeCamper” Aktionen biete ich meine staatl. gepr. Kenntnisse beim Fietsparkeer uppassen an. ;-)))