Voorjaarsvakantie mei 2022

Zondag 29 mei 2022

Gisteravond konden we weer tot een uur of 10 buiten zitten en daar onze competitie afwerken. Elfriede was weer te sterk voor mij en won met 4 tegen 1.

Vanmorgen was ik vroeg wakker en ben richting de binnenstad van Burgos gelopen. Op de terugweg was er een cafeetje open. Ik ging naar binnen en bestelde een kop koffie, helaas ging het feest niet door want toen ze de koffiemachine aan hadden gezet weigerde deze om koffie te maken. Vette pech dus. Gelukkig was een eind verderop ook nog een cafeetje open en daar scoorde ik wel een lekker bakkie.

Terug bij de camper hebben we samen ontbeten en toen de boel vertrekgereed gemaakt.

Om tien uur reden we de camping af richting Logroño. De af te leggen afstand was een kleine 115 kilometer. De temperatuur was inmiddels al ruim 20 graden. Strakblauwe lucht en stralende zon. We reden eerst de stad uit en kwamen toen op de weg waar ik in 2019 over ben gefietst van Puente la Reina naar Burgos. Er waren opvallend veel voetpelgrims onderweg maar ook een behoorlijk aantal fietsende pelgrims. Net voorbij Belorado dronken we koffie bij een soort pelgrimsrestaurant en kwamen ik in gesprek met 2 Duitse dames die ook de camino liepen. Even later kwam er ook een Duitse man aanlopen, ik schatte hem op ruim 70 jaar oud en hij vroeg aan de Duitse dames of hij hier ook eten kon bestellen. De dames gaven als antwoord, dat het wel een dure toko was waar we zaten maar dat het wel kon. Ach, zei de oude man, macht nichts, ich mache immer Fehler, meine Frau aber nie. De vrouw was in geen wegen of velden te bekennen. Ik hoorde iets bekends….

Na deze koffiestop besloten we om door te rijden en gingen bij Najera van de grote weg af om via binnenwegen van het Rioja wijngebied te kunnen genieten. Het is echt één en al wijnstokken. Tevens de ene Bodega na de andere.

Rioja wijnplantages

Om 14:00 uur reden we over de brug van de Rio Ebro de hoofdstad van het Rioja gebied, Logroño binnen en zagen dat er op een groot parkeerterrein een grote markt aan de gang was.

De Rio Ebro

Dus de camper maar weggezet en de markt op. Helaas was dat niet zo bijzonder, ze waren al aan het opruimen, dus reden we door naar het 300 meter verderop gelegen groot parkeerterrein waar we de nacht zouden willen doorbrengen. Helaas moet je daar in de vakken, haaks op de stoeprand, parkeren. Je mag dus niet 4 parkeervakken over de breedte bezetten. Onze camper is net een stukkie te lang om dit voor elkaar te krijgen dus reden we door richting de plaatselijke camping. Mooie camping op 500 meter van het oude centrum.

En daar staan we nu dus voor eerst maar eens 1 macht. Morgen kijken we verder.

ons plekje in Logrono

Na installatie op de plaats zijn we het oude centrum ingelopen en gingen op zoek naar een restaurantje dat schoonzoon Okke ons aan de hand had gedaan. Toen we daar kwamen bleek deze volledig bezet te zijn met een besloten gezelschap. Jammer dan.

helaas completo

Wij zij teruggelopen naar de oude binnenstad en hebben daar op een terrasje genoten van een lekker glas bier en een glas Sangria.

Ach, en dan zit je zo mensen te observeren, een soort voyeurisme…. Op een terrasje tegenover het terras waar wij zaten, zag ik een man en vrouw die in een geanimeerd gesprek waren. Het leek op een date. Op zeker moment werden de smartphones erbij gepakt en werden nummers uitgewisseld, denk ik. Het gesprek ging door en werd steeds amicaler. Het duurde niet lang meer tot er een snuffelstage begon. En toen, net toen het nog interessanter werd, werd mij het zicht ontnomen door een viertal mensen die plaats namen aan een tafel in mijn zichtrichting.

een date
begin snuffelstage

Verder zagen we een vrouw lopen die voor de verandering de poes op de arm had. Nooit eerder gezien. Normaal dragen de vrouwen daar de poes niet.

Als je goed kijkt zie je de poes van de vrouw

Na dit gezellige terrasje liepen we door en kwamen bij een ijssalon terecht met werkelijk een file aan mensen ervoor. Tja, dan moet het wel bijzonder lekker ijs zijn dat ze daar scheppen. En dat was het ook!

file voor een ijsje

Met het ijsje als afsluiter zijn we naar de camper teruggelopen en vanavond gaan we op Spaanse tijden even ergens een maaltijd scoren.

allemaal Rioja wijn

Voor wat betreft de temperaturen (niet die van het ijs) kan ik melden dat het hier vandaag zeker 30 graden was en er geen wolkje aan de lucht was te zien.

Geen spannende verhalen en belevenissen vandaag. Morgen misschien wel weer?