Voorjaarsvakantie mei 2022

Zaterdag 28 mei 2022

Gisteravond zijn we uit eten geweest bij het campingrestaurant. Elfriede koos voor kip en ik voor kalfsfilet. Het eten werd geserveerd met patat en verder niets. Om toch ook iets gezonds te eten bestelden we er een portie sla bij. En dat was ook een portie, zelfs met twee personen niet op te krijgen. Het geheel smaakte echt goed na een lange dag reizen. Voor

€ 5,00 kregen we er een fles lekkere huiswijn bij en met twee kopjes koffie na de maaltijd hebben we het diner afgerond.

Wij zaten dus (helaas) binnen te eten en naast ons was een soort serre waar een familie een verjaardag aan het vieren was. Opeens klonk er een knal en begon er een geluid gelijkend op een sirene. Wat was nu het geval? Het feestvarkentje, een klein Spaans jochie rende vol temperament en met grote snelheid tegen een gesloten glazen serredeur en begon te loeien gelijk een sirene.

De moeder begon met een grote lach op haar gezicht het joch te troosten……. Was ook wel een koddig gezicht natuurlijk.

Enfin, na het diner hoefde er niet meer gekookt te worden maar nog wel even geblogd. Na het bloggen zijn we verder gegaan met de Rummicuppetitie. En helaas is mijn geluk totaal verdwenen want ik kreeg weer met 2:0 aan de broek.

Vanmorgen ben ik over de camping gaan lopen. Het overgrote deel van de kampeerders was nog in ruste. De camping bestaat uit 3 langgerekte stroken gras met bomen erop en je mag je kampeermiddel plaatsen waar je wilt. De camping is ruim 800 meter lange en circa 70 meter breed. Het geheel is goed verzorgd en het sanitair is niet modern maar wel schoon en functioneel.

Na het ontbijt hebben we de fietsen van stal gehaald en zijn we naar de kathedraal van Burgos gefietst. Een afstandje van 4 kilometer over prachtige fietspaden en door een groot park.

De bouw van de kathedraal is in het jaar 1221 begonnen in opdracht van Ferdinand de Derde van Castilië. Negen jaar later werd de kerk in gebruik genomen maar de bouw werd met tussenpozen voortgezet tot 1567. Het duurde dus iets van 346 jaar eer het bouwwerk volledig klaar was. Wat duidelijk mag zijn is, dat de opdrachtgever de voltooiing niet heeft meegemaakt.

Om even voor 10:00 uur parkeerden wij onze fietsen naast de kerk en sloten aan in de rij wachtende mensen die net als wij de kathedraal wilden bezichtigen.

Voor € 18,00 voor 2 personen ben je binnen en eenmaal binnen kun je met behulp van een scancode je taal kiezen en wordt je op je smartphone uitvoerig voorgelicht over de bouw van de kerk, de betekenis van beelden, schilderingen en alles wat te zien is in deze kathedraal. Omdat er veel onderhoud nodig is aan de kerk zijn mallen gemaakt waarmee bepaalde kerkornamenten mee nagemaakt kunnen worden. Uiterst ingenieus dat alles.

Een file voor de kathedraal

We hebben ruim anderhalf uur in de kathedraal rondgelopen. Ik kan iedereen aanbevelen om 1 keer in zijn of haar leven de kathedraal van Burgos te bezichtigen. Burgos, ist eine Reise wert.

maquette van de kathedraal
Plafond detail

Na het kathedraalbezoek zijn we naar de alberque gelopen waar ik in 2019 heb overnacht. Wonderbaarlijk genoeg liep ik in 1 keer de goede richting op. Voor de ingang van de alberque is een barretje waar ik destijds ’s avonds aan de borrel en hapjes ben geweest. Vandaag deden we dat samen, echter koffie in plaats van wijn.

Achter de geraniums

Na dit gezellige intermezzo zijn we wat door de oude stad gaan lopen en zagen behoorlijk wat mensen in nette kleding een kerk binnengaan. Wat blijkt? Vandaag gingen veel kinderen ter heilige commune. Het schijnt dat dit kinderen van 10 tot 12 jaar mede bijblijft omdat ze zich die dag prinsesjes of prinsen voelden.

Perfect gekleed
Een Spaanse schone in het rood

De terrassen en de straatjes waar de terrassen zich bevinden puilden uit van de mensen. Overal vrolijke mensen en tafeltjes met de lekkerste Spaanse hapjes. Omdat wij al dat lekkere eten niet konden weerstaan zijn we ook maar weer ergens gaan zitten en aten ook wat lekkers.

tis allemaal erg lekker in Spanje, empanada en broodje tambon/ei

Op een marktplein was een boekenmarkt en wat denk je dat je dan ziet?

Mathilda

En er was een ploegje bouwvakkers muziek aan het maken…

De vrolijke bouwvakkers

Om 15:30 uur zijn we richting onze fietsen gelopen en een kwartiertje later waren we bij de camper. Onderweg kwamen we weer door het park. In het park waren vriendengroepen en families met elkaar aan het barbecueën en dronken wijn en bier. Zag er echt gezellig uit. Dat familieleven, daar zijn die Spanjolen goed in! Eenmaal bij de camper gaan we de rest van de dag genieten van rust, ruimte, het mooie weer en de mensen op de camping.

Morgen trekken we verder naar het noorden, om precies te zijn gaan we naar de hoofdstad van het Rioja gebied: Logroño