Textiel Festival Weerribben

Zaterdag 11 juni 2022

Na het ontbijt ben ik naar Oldemarkt gefietst en heb daar wat inkopen gedaan voor onze barbecue vanavond. Elfriede is met een quiltkennis/vriendin nog naar een paar exposities wezen kijken en gaat straks aan de slag met de bereiding van een lekkere maaltijdsalade.

Johannes is te voet onderweg naar onder andere de Waterbuffelfarm en wil het plaatsje Oldemarkt bekijken. Het weer vandaag is perfect met een temperatuur van ruim 20 graden.

Dat wij nog eens terugkomen in deze omgeving is 100% zeker. Hier is veel te zien en er zijn prachtige fietsroutes door een dito natuurgebied. Ook voor mensen die van vissen of watersport houden is dit een prachtig gebied in ons eigen land. En campings zijn er in overvloed. Dus eigenlijk zou er altijd wel een plaatsje te krijgen moeten zijn.

Vrijdag 10 juni 2022

Na het ontbijt ben ik met Elfriede naar de expo ruimte gefietst om te kijken hoe de boel er ingericht uitzag. Mooie veelzijdige expositie. Met zorg gekozen kunstobjecten en met zorg gerangschikt. Na de opening ben ik teruggegaan naar de camper en is Elfriede daar gebleven om nog even bij te kletsen met kennissen en toevallige passanten.

Het kunstwerk van Elfriede

Johannes was al vroeg op pad gegaan naar Hengelo om daar een nieuwe omvormer te halen. Toe hij begin van de middag terug was heb ik de nieuwe omvormer ingebouwd. Resultaat is een perfect werkende omvormer en een zeer tevreden Johannes. Wel € 500,00 euro lichter maar dan heb je ook wat.

Elfriede was de hele middag op de fiets op pad om de rond Oldemarkt opgebouwde exposities te bezoeken. Tegen 18:00 uur was ze weer thuis en zijn we naar de snackbar geweest om daar iets te eten. Na het eten nog even buiten gezeten tot het te koud werd.

Daarna naar binnen, ieder in zijn eigen hok. Wij speelden nog een paar partijtjes rummikub. Helaas voor mij moest ik op zeer grove manier het onderspit delven. 3:1…. Ze maakte mij meedogenloos in.

Donderdag 9 juni 2022

Vanmorgen bleek, dat al het water dat gevallen was, geen drassig veld veroorzaakt had. En bovendien scheen de zon er lekker op los zodat we met ons drieën buiten konden ontbijten.

Na het ontbijt is Elfriede op de fiets richting hun tentoonstellingsruimte gegaan en ik ben er met een camper vol spullen achteraan gereden. Na het uitladen ben ik teruggegaan naar de camping en heb onze plek weer ingenomen.

Ik had met Johannes afgesproken dat ik hem een omvormer in de camper zou bouwen. Dit is een apparaat die van 12 Volt accuspanning, 230 Volt spanning maakt zodat je ook 230 Volt apparatuur kunt aansluiten als je met de camper niet op landstroom zit.

Dus, gewapend met een bak gereedschap en goede moed aan de gang. Alles liep voorspoedig en na een uurtje of twee knutselen hadden we een plateau onder de zitbank gebouwd waarop de omvormer zou moeten staan. Restte nog het aansluiten van 2 dikke kabels op de Lithium accu die er direct naast staat. Toen dat klaar was even een testje gedaan met een klein elektrisch kacheltje. En ja hoor het spulletje werkte. Echter… na een half uurtje bleek dat de spanning van het centrale camperdisplay af was. Maar weer aan het sleutelen, accu losgekoppeld van de omvormer, centrale display weer ingeschakeld en alles werkte weer. Toch nog een keer de boel weer aangesloten maar helaas was de conclusie dat de omvormer (B-kwaliteit van de firma Berger) was overleden.

Geen omvormer maar een zogenaamd messenbankje maken

Shit, wat nu, contact opgenomen met de vrienden van de Super-B-accu’s in Hengelo. Jeroen van caravan-campercomfort stond mij zoals altijd weer vriendelijk te woord en zei dat ik alles correct had aangesloten en dat Johannes beter een goed product kon kopen. Een Samlex 1600 Watt.

Dus Johannes moest een reisje plannen naar Hengelo.

Indianen….

Om 17:00 uur was Elfriede terug van het inrichting van de expo-ruimte.

Omdat het nog steeds heerlijk zonnig was hebben we buiten een glaasje gedronken en er weer een samenkooksessie van gemaakt. Johannes zorgde voor tzatziki, Elfriede voor een kom sla, ik voor stokbrood en Kasseler vlees.

Na het eten hebben we in de camper tot laat in de avond over vroeger zitten praten en over het op handen staande reisje van Johannes en Elfriede. En nee, ik ga dan niet mee omdat ik dan te lang van huis ben.

Woensdag 8 juni 2022

Na onze terugkeer afgelopen zondag uit Spanje heb ik de camper van binnen en buiten schoongemaakt en heeft Elfriede alle kleding, na 4 week gebruik, gewassen. Verder zijn we wat in de tuin aan het werk geweest en hebben we op onze kleinhonden gepast.

Tja, en wat dan nu. Welnu, Oldemarkt, gelegen in het natuurgebied de Weerribben, organiseert een Textiel Festival van 10 t/m12 juni 2022 in diverse gebouwen in en om Oldemarkt. En ja, mijn vrouw is gek van alles wat er op kunstgebied van textiel wordt gemaakt en wil daar natuurlijk graag heen.

Daarbij komt, dat Elfriede in een groep van 12 dames zit, Texpressie genaamd, die ook het plan hebben opgevat om in een gebouwtje in het gehucht Paasloo voor een mooie expositie te zorgen.

Dit plan werd al eind 2021 gesmeed zodat de dames allemaal waardige kunstwerken konden maken om tentoon te stellen. Toen het geheel definitief werd hebben we plekje op camping de Eikenhof in Paasloo besproken. De camping ligt op 1,5 kilometer afstand van het CJV-gebouw in Paesloe, waarin zij hun werken tentoonstellen.

Het expo gebouwtje

Dus, vanmorgen de camper verder ingepakt met kleding, proviand en natuurlijk de kunstwerken. Toen nog even samen met zwager Johannes geluncht en met een konvooitje van twee campers vertrokken naar het 70 kilometer verderop gelegen Paasloo.

Tegen een uur of 3 ’s middags waren we ter plaatse. We mochten een plekje zoeken op hun speciale camperplekkenplaats. Echter…. Het had dusdanig geregend de dag ervoor, dat het niet te doen was om daar met de campers op te gaan staan daar wij tot aan den assen in den graszoden zouden verzinken en alleen met zwaar materieel weer vlot zouden kunnen worden getrokken. Moeilijk zin maar het smoelt en bekt wel lekker.

Plan B was een ander terrein op de camping. Wel droog en goed berijdbaar. En daar hebben we dus twee mooie plaatsjes uitgezocht.

Nadat we de campers ter plekke hadden kwam de zon erdoor en konden we zowaar buiten iets drinken. Toen we bijna het glas op ons korte vakantietripje wilden heffen gingen de sluizen echter wederom open. Koud was het niet maar wel nat, dus zijn we met drank richting de overkapping bij de receptie en het restaurant gelopen om daar droog te zitten.

Mooie plaats op het grote veld
Met sta-tafel van Johannes zijn bierkratten

Toen we een half uurtje zaten kwamen ook Arno en Ella uit Biggekerke aangereden. Zij zijn op weg naar Noorwegen met een camper en moeten morgen om 14:00 uur inschepen op MS Romantica die van Delfzijl naar Kristiansand (Noorwegen) vaart.

Toen ons drankje op was zijn we naar de camper gegaan en hebben we gezamenlijk gekookt. Johannes zorgde voor de Broccoli, Elfriede voor de pasta en ik bakte de chorizoworstjes.

Inmiddels kwam de regen bij bakken uit de hemel en veranderde ook het veld waarop wij staan in een waterballet. Toen we het eten net op hadden kwam Arno, getooid met een grote paraplu aanlopen en even daarna ook Ella.  Arno vertelde dat ze op de weg van Biggekerke naar Paasloo besloten hadden om even in Marknesse bij een camperdealer te kijken en dat ze daar een Hymer van 2020 hadden gekocht. Leuk om te weten en te horen want dan kunnen we regelmatig eens met elkaar op pad gaan. Verder hebben we even leuk bij kunnen kletsen.

Nadat de Wielenmakers naar hun eigen camper gingen konden Johannes, Elfriede en ik ook weer bijpraten. Tegen een uur of twaalf gingen de luiken dicht.

Oh ja, rummikub eindigde in een 1:1 stand.