Nazomeren, september 2022

Zondag 4 september 2022

Gisteravond hebben we tot halfelf buiten kunnen zitten zonder dat het daar te koud voor was. We speelden dus buiten rummikub. En wederom liep dat voor mij verkeerd af. 2:1 aan de broek gekregen. Ik wilde nog wel twee porties erbij aan knopen maar Elfriede niet. Natuurlijk bang dat ik dan zou winnen in de avondscore.

Vanmorgen na het ontbijt lekker bij de camper blijven hangen en ons verblijf hier verlengd tot woensdagmorgen. Dan of misschien donderdag trekken we definitief verder.

De campingeigenaresse vertelde me dat zij in januari 2021 de camping hadden overgenomen van de vorige eigenaar. Ze hadden veel verbouwd, gemoderniseerd en aangepast. Op 15 juli sloeg het noodlot toe. De grootste en ergste watersnoodramp ooit in België sloeg toe en zorgde voor veel schade aan de camping, stacaravans, caravans, huisjes en aan het chateau en de taveerne. Ook in ons land was er veel waterschade in die tijd. De rivier die langs de camping stroomt, de Amblève, trad door de hevige regenval buitensporig erg buiten zijn oevers. Van het prachtige chateau bij de entree van de camping stroomden de kelders en een deel van de begane grond vol met water, in de taveerne stond ruim 185 cm water. Caravans, houten huisjes, stacaravans en auto’s werden weggevaagd en een prooi van het verwoestende water. Ruim een maand later ging de camping al weer open en was er een huzarenstukje uitgevoerd. Er konden weer gasten worden ontvangen. Alle lof voor het ondernemerspaar Carla, Rogier en natuurlijk hun medewerkers. Veel werk verzet in korte tijd en niet bij de pakken neer gaan zitten. Dat heet doorpakken!

De taveerne
Nu een brug om over te lopen, in 2021 liep het water over de muurtjes van de brug

Wij zitten nu aan dit riviertje waar nu het water rustig stromend aan ons voorbij gaat. Goh, wat weer mooi omschreven is dit verhaal tot nu toe!

Wat nu rustig stroomt was in 2021 verwoestend.

Vanmiddag zijn we een kilometer of 15 gaan fietsen en daarna nog even wat voor het avondeten gaan kopen. Daarna bij de taveerne wat gaan drinken en tijdens een leuk gesprek met medecamperaars naar de zoveelste zege van Max Verstappen gekeken.

Dat jong kan aardig sturen met z’n auto.

Ik schreef eerder dat we wellicht woensdag verder zouden reizen maar dat wordt donderdag.

Hoe zit dat nu? Wel, Wim en Hermijn uit Heino gaan op vakantie naar Frankrijk. Ze willen richting Dijon. Gezien het feit dat zij beide onze website steeds lezen, zagen ze dat wij in Aywaille ons bivak hebben opgebouwd. Laat nu Aywaille bijna op de route naar Dijon liggen! Bij Wim ontstond toen spontaan het idee om ons dinsdag in de loop van de dag te bezoeken op de camping alhier.

Van Heino naar hier is slechts een kleine 300 kilometer. Wij vonden het idee van Wim prachtig en hebben direct een dag of wat bijgeboekt. Dat Hermijn ook direct ingenomen was met het idee om samen wat tijd door te brengen bleek wel uit het feit dat ze vroeg of ik voor hun een plaatsje wilde reserveren tot donderdag. Dus dat is de reden dat wij ook tot donderdag blijven. Van zulke spontane acties worden we blij! En dan moet je je ook nog eens bedenken dat ze afgelopen zaterdag hun 12,5 jarig huwelijk op hun 13-jarige huwelijksdag hebben gevierd. Veel mensen thuis gehad, alles moeten opruimen, kuisen en de caravans nog moeten inpakken. Ook dat is doorpakken!

Dadelijk gaan we een lekkere maaltijd maken en vanavond gaat de beuk er voor wat betreft Rummikub in! Ik wil niet eindigen in de race als een Hamilton.

Morgen is er weer een blog.

2 reacties op “Nazomeren, september 2022

1. Ik citeer uit jou verhaal “Wij zitten nu aan dit riviertje waar nu het water rustig stromend aan ons voorbij gaat”.

Zo enorm tegengesteld met wat bij ons in huis aan de hand is.

Druk lopend van en naar de caravan om die te vullen. Briefjes overal wat we nog willen inpakken of kopen of vooral niet willen vergeten.
    Uitgeblust op de bank tijdens het eten om straks vol goede moed om alles op tijd af te krijgen.

Maar het gaat ons lukken. Want wij willen graag met hem bespreken wat ‘doorpakken’ nu precies voor hem betekent.

Goh, wat weer mooi omschreven is dit verhaal tot nu toe!

1. Dank voor uw reactie. Spontaniteit kan soms voor iets stress zorgen maar je krijgt er rust en gezelligheid voor terug als je eenmaal in Aywaille bent