Nazomeren, september 2022

Zaterdag 3 september 2022

Gisteravond verliep de Rummicuppetitie voor mij alweer zeer slecht. Ik moest met 5:0 het onderspit delven. Inmiddels ben ik erachter waar het aan ligt. Het is namelijk zo dat onze buurvrouw uit Dalen via de WhatsApp Elfriede veel succes heeft gewenst met de Rummikub en mij dus niet…

Vooraf aan dat prachtige spel zijn we nog even op de fiets naar de 7 kilometer verderop gelegen stuwdam gereden. Fietspaden heb je in deze streek bijna niet dus reden we op de weg waarop ons de auto’s voorbij scheurden. Belgen zijn echte jakkeraars en houden weinig tot geen rekening met fietsen. De laatste 2,5 kilometer van het ritje ging behoorlijk bergopwaarts. Ik schat het percentage op zeker 8% en dat is zeer vals plat. Ik keutelde dan ook met slechts 7,5 km/h naar boven en daar stond mijn E-bikester al even op mij te wachten.

Aangekomen op de parkeerplaats voor de stuwdam kon je met een lift naar boven en kon je de grote watermassa goed bekijken. Duidelijk was ook te zien dat het waterpeil door de droogte behoorlijk gezakt was. Op de foto kun je zien dat de boomgrens vroeger ook het peil was en daar zitten nu ettelijke meters verschil in.

Watervoorraad voor de Belgen
Normaal staat het water tot aan de boomgrens
Even wat details over de stuwdam en inhoud

Na het bekijken van de stuwdam en het stuwmeer hebben we op het terras bij de stuw nog even wat gedronken. Dat de prijzen in België ook behoorlijk zijn gestegen bleek wel toen ik moest betalen. 1 Aperol Spritz en 1 glas bier kostte € 14,00…..

De terugweg verliep gemakkelijker dan de heenweg. Laten we maar zeggen dat we via vriendelijk plat naar beneden denderden. Elfriede reed met een snelheid van bijna 55 km/h de berg af en ik haalde zelfs ruim 64 km/h.

Op de terugweg kwamen we langs een zogenaamd frietkot. Daar zijn we ons avondeten gaan nuttigen. Niet gezond maar wel lekker.

Vanmorgen na het ontbijt hebben we op de camping onder de stralende zon een bakje koffiegedronken en zijn toen de camper vertrekgereed gemaakt. We reisden verder naar het bijna 50 kilometer verderop gelegen plaatsje Aywaille. Daar staan we nu op een camping aan een riviertje. De camping ligt op Domaine Chateau de Dieupart. We mochten uit de vrije plaatsen zelf een stekkie uitzoeken. Volgens ons is het aardig gelukt om weer een mooie stek te vinden. Elke plek is voorzien van een afvoer voor vuil water, een watertappunt en een stroomaansluiting.

Uitzicht op de rivier
Het chateau

De ontvangst op de camping was prettig. De lovende recensies die over de camping en hun beheerders wordt geschreven schijnen dus te kloppen. We gaan het meemaken want we blijven hier een paar dagen staan en trekken dan Duitsland in.

Onderweg naar de camping hebben we boodschappen gedaan bij de Carrefour. Ik weet niet hoeveel biersoorten ze in België hebben maar in deze winkel is het aanbod onvoorstelbaar groot. Na de inkopen heb ik de gastank nog even gevuld. Het blijkt wel dat vrij staan en te koelen met gas, dus zonder stroom van een camping af te nemen, de goedkoopste methode is. We hebben 4 weken in Spanje, Portugal en Frankrijk, daarna Duitsland, Suderburg en nu België gestaan. Totaal zeker 15 keer zonder stroomaansluiting. Momenteel betaal je op een camping rond de € 5,00 per nacht voor stroom en op een camperplaats € 1,00 per kWh.

Wij hebben slechts 15 liter gas verbruikt en moesten voor het totaal € 10,10 aftikken.

Straks gaan we de camping nog even verder verkennen en vanavond strijden we verder!