Camperreisje naar Noord Holland, april 2021

Camperreisje naar Noord-Holland, april 2021

23 april 2021

We gaan op pad naar Noord-Holland naar boerencamping De hooiberg in Castricum (Bakkum). Bedoeling is om te fietsen door de bollenvelden en onze pas, door CaravanCamperConsult uit Hengelo, geleverde en geïnstalleerde Super B Lithium accu’s aan een eerste grote test te onderwerpen. We willen kijken of we zonder aan de landstroom staan de iPhones, iPads, MacBookAir en fietsaccu kunnen opladen door gebruik te maken van de 1000 Watt Samlex omvormer. We gaan dus van 12 Volt uit de Super B accu’s 230 Volt maken. Ook schakelen we gelijktijdig de verwarming van de camper en de verlichting op het moment dat dat nodig is erbij aan.

We zijn vanmiddag vrijlaat vertrokken en arriveren pas om 19:00 uur op de gemoedelijke boerencamping. Ontvangst door de eigenaresse is zeer vriendelijk en het sanitair is super netjes en zo te zien nog vrij nieuw.

Zoals reeds geschreven sluiten we niet aan op de landstroom. De kachel moet vrijwel direct aan om het gezellig en lekker warm te krijgen in de camper. Om 20:00 uur gaat ook de MacBookAir erbij aan omdat we het nieuws willen zien. Ook moet er een iPhone aan de lading. De spanning zakt van 13,8 Volt naar 13,5 Volt en het aantal beschikbare Ampères zakt van 99% van 90 naar 96% van 90 per accu. Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met het vermogen dat deze Lithium accu’s leveren en was nog blijer toen ik vanmorgen zag dat er per accu nog 86% van 90 Ampère per accu beschikbaar was.

Doordat we op de camper nu 2 zonnepanelen van ieder 100 Watt hebben liggen en de zon al vroeg scheen waren de accu’s toen we op 11:00 uur op de fiets stapten alweer voor 92% geladen. Even hierop doorgaan…. We kwamen om 17:15 weer aan bij de camper en toen stonden beide accu’s weer op vol. De acculader van de fiets van Elfriede hangt nu aan de stroom en je kunt zien dat er ongeveer 6 ampère aan de accu’s wordt onttrokken. Geen probleem want dat kunnen ze best aan!

Dit geeft wel vertrouwen in het feit dat we zonder problemen ergens kunnen staan waar geen landstroom is. Bijkomend positieve feit is dat te allen tijde ook de startaccu van lading wordt voorzien voordat de boordaccu’s worden geladen.

Terug naar het reisverslag.

24 april 2021

Vanmorgen ben ik om 7:30 uur opgestaan en na de sanitaire rituelen op pad gegaan voor een duinboswandeling. De omgeving van Castricum/Bakkum is prachtig mooie en het bos voor de duinen nodigt echt uit om te wandelen. Je moet, als je zo vroeg bent, wel oppassen voor wielrenners en mountainbikers. Vooral die laatste groep mag door de bossen crossen tot uiterlijk 10:30 uur en daarna is het bos voor de wandelaars. En ik moet zeggen, das maar goed ook dat het zo geregeld is.

Bulletje…

Toen ik terugkwam na een 6,5 kilometer wandeling hebben we ontbeten en na de koffie zijn we op de fiets een knooppuntenroute gaan rijden. Bedoeling was een route van 33 kilometer maar doordat wij nooit goed opletten werden het uiteindelijk bijna 43 kilometer.

Tulpen en nog eens tulpen

De gereden route liep door de polders en door een aantal leuke plaatsjes. Het zou een bollenroute moeten zijn maar de hoeveelheid bollen en tulpen die we hebben gezien viel tegen. Er wordt zelfs gezegd dat je meer tulpen in de Noordoostpolder kunt zien dan in Noord-Holland…

bijpassend jasje

In Egmond Binnen heeft Elfriede een quiltvriendin wonen waar we koffie hebben gedronken. De man van deze vriendin is net als ik gek op fietsen en dan met name op lange afstanden dus aan gespreksstof geen gebrek.

Op de terugweg van Egmond Binnen naar de camper hebben we bij het Ruiterhuys in Bakkum gegeten. De maaltijd bestond uit een heerlijk broodje draadjeskroket, warm broodje geitenkaas en een gruwelijk lekkere tomatensoep. Daarbij een glaasje rode wijn en rosé en de dag werd nog beter en mooier. We konden zelfs op een bankje net buiten het terras zitten…. De bestelling van het eten deed je bij een aantal lieftallige jonge dames en het eten werd een kwartiertje later keurig verpakt afgeleverd. Take Away heeft dat tegenwoordig.

Na het eten zijn we het laatste stukje teruggefietst naar de camper en hebben de fietsen weer in de stalling gezet. Vanavond kijken we op de MacBookAir naar de Deens serie DNA. Dat gaat perfect omdat deze camping is voorzien van zeer goede Wi-Fi. Morgen gaan we na het ontbijt weer huiswaarts en pikken dan waarschijnlijk kleindochter Sterre op om dan direct door te rijden naar Oldenzaal naar recreatiepark De Hulsbeek. Ik wil daar namelijk gaan cyclocrossen met Sterre.

Nog een tulpenveld

25 april 2021

Vanmorgen vroeg opgestaan en naar het strand van Egmond gelopen. Een tripje van rond de 5 kilometer heen en dus ook 5 terug. Het is droog weer met wel aardig wat wind. Klokslag 10 uur was ik terug bij de camper en hebben we samen ontbeten en de boel voor vertrek gereed gemaakt. Op deze camping moet je uiterlijk 12:00 uur je plaats verlaten.

Omdat Elfriede nog graag een strandwandeling wilde maken zijn we richting strand gereden en hebben de camper op een groot parkeerterrein op 2 kilometer afstand van het strand geparkeerd. Je kunt ook direct bij het strand parkeren maar omdat onze camper langer dan 5 meter is, is dat voor ons helaas niet toegestaan…

Na een strandwandeling zijn we op weg naar huis gegaan. Onderweg in Enkhuizen nog wat vis gekocht en toen in 1 rit door naar Dalen. Tegen een uur of 5 in de middag waren we thuis.

Wat betreft onze energievoorzieningen, zowel lpg-gasinstallatie als de Lithium Super B accu’s is ons reisje super verlopen. Op naar de volgende trip die we gaan maken…. En die start morgen al!