Camperreis: Wellness für Leib und Seele en Bayern

Dinsdag 12 oktober 2021

We vertrokken vandaag om 13:00 uur richting Bad Staffelstein. In een grijs verleden, om precies te zijn 26 mei 2018, zijn we daar ook al eens geweest. We kwamen toen terug van een vakantie in Istrië en Slovenië.

De afstand die we gisteren moesten afleggen was 563 kilometer. Alles verliep voorspoedig, wel wat files vanwege wegopbrekingen maar daardoor liepen we niet noemenswaardig veel vertraging op. Wat wel opviel is, dat er in Duitsland veel aan bruggen wordt gewerkt en dat vrachtauto’s op een afstand van minstens 50 meter van elkaar (achter elkaar gemeten natuurlijk) over die bruggen mogen. We hadden wel veel regen onderweg.

95 kilometer voor ons doel zijn we van de autobaan afgereden om even te pauzeren en wat te eten. Daarna weer met gezwinde tred vooruit richting Bad Staffelstein. Om 20:00 uur waren we ter plaatse en hadden geluk dat er nog een plaatsje vrij was op de camperplek. Wij hadden onderweg al even gesproken over het feit of er plaats zou zijn en dachten dat er bijna niemand met een camper zou staan……. Niets bleek minder waar. Van de circa 30 plaatsen waren er nog 3 vrij.

Na aanmelding bij de Obermain Thermen hebben we in de camper wat gedronken en een paar spelletjes Rummikub gespeeld.

Woensdag 13 oktober 2021

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar de het Obermain Thermen bad gelopen. Na een Corona pascontrole mochten we een kaartje voor de Thermen kopen. We kochten voor 16 euro per persoon een dagkaart. Voordeel is dan, dat je er tot 21 uur ’s avonds in kunt en als je eruit wilt mag dat ook. Je hebt ook de mogelijkheid om een kaart voor 2, 3 of 4 uur te kopen.

Wij zijn in zo’n beetje alle baden geweest die de Thermen rijk is. Het water dat in de baden zit wordt opgepompt vanuit een diepte van 987 meter en bevat behalve andere mineralen bijna 14 % zout. De temperatuur van het opgepompte water is 53 graden boven nul. Dus aardig heet. Er is 1 bad bij waar zoveel zout in zit dat zelfs ik erin drijf. Vanwege gezondheidsredenen wordt aanbevolen om daar niet langer dan 10 minuten in te drijven. Het is met dit water natuurlijk ook zo dat het oorsmeer dat je hebt er wel goed uitgeweekt wordt. Ook ander smeer weekt goed los en als je eruit komt dan voel je je mede daardoor als herboren.

Om halftwee verlieten we het bad. Net toen we de Thermen wilden verlaten trok mijn blik naar rechts en zag ik een grote vitrine vol met lekker gebak. (Eigenlijk zag Elfriede het al eerder) Het gevolg was dus dat we aan de koffie met gebak zaten.

Na dit lekkere intermezzo ben ik nog even op de fiets gestapt en heeft Elfriede in de zon zitten puzzelen. Naderhand hebben we nog een wandeling door het park gemaakt en de zoutlucht opgesnoven…

Na het eten gaan we nog tot een uurtje of negen zwemmen en morgen breken we redelijk vroeg op om richting Bamberg te gaan. We hebben in de buurt van Bamberg, in het plaatsje Pommersfelden een afspraak. Circa 60 kilometer vanaf Bad Staffelstein. Na deze afspraak gaan we door richting Karlsruhe waar op vrijdag de beurs Nadelwelt begint. De afstand van Pommersfelden naar Karlsruhe is 280 kilometer. Meer over ons bezoek in Pommersfelden en de reisperikelen in een volgende blog.

Donderdag 14 oktober 2021

Na het ontbijt reden we richting het plaatsje Hochstadt an der Aisch in het gebied Pommersfelden. Dit is in de buurt van Bamberg. Een afstand van ongeveer 80 kilometer om af te leggen. Het weer was miezerig en wat nevelig. We hadden een afspraak in deze plaats, om daar een camper van het merk Niesmann & Bischoff te bekijken en eventueel direct te kopen. Het ging om een N & B Arto 76 LE van eind 2015 en bomvol mooie opties. Volgens de eigenaresse waren wij alleen maar gegadigde en waren er op dat moment verder geen liefhebbers. We spraken af om er zo rond de klok van half elf te zijn. Echter door een wegopbreking in een dorpje voor de plaats waar we zijn moesten, waren we genoodzaakt om een omleiding van ruim 30 kilometer te volgen. Op zich geen probleem als je de enige gegadigde bent. We waren ruim 20 minuten later ter plaatse en zagen o schrik al een oude camper voor de oprit staan. Toen we uit wilden stappen kwam de eigenaar aangelopen en vertelde ons dat de camper 5 minuten geleden verkocht was aan die lui met die oude camper….. Hoezo u bent de enigste gegadigde. Hij vertelde ook nog even voor welk bedrag de camper weg was gegaan…. Ik had met liefde 5000 euro extra betaald.

We zijn zwijgend vertrokken richting Karlsruhe waar op vrijdag 15 oktober de beurs Strick- und Nadelwelt begon. De dag was gruwelijk verpest.

Tegen een uur of 4 in de middag arriveerden we in Karlsruhe en parkeerden de camper op een groot weiland achter de beurshallen en zijn nog even naar een winkel gelopen om deze kl…dag af te sluiten met een kop koffie en een stuk gebak.

Vrijdag 15 oktober 2021

Al vroeg opgestaan om een eind te gaan lopen. Om 10 uur begon de beurs en ik ben maar  mee gegaan om ook even te kijken. Iedereen met mondkapje op en een van de 3 G’s was welkom. In de entreehal werd steeds maar weer gehamerd op de 1,5 meter afstand regel maar eenmaal binnen waar de beurs was en de expositie, was daar geen sprake meer van. De beurs was andere jaren verdeeld over meerdere hallen en besloeg nu slechts in 1 hal en een deel van de gang. Gevolg was dat Elfriede om een uur of 5 de hele beurs had gezien en weer naar de camper kwam.

We overlegden even kort wat we zouden doen. Nog een nacht blijven of gaan rijden en onderweg een camperplek opzoeken. Ik had voordat we gingen rijden al gebeld met een camperplek in Neustadt. We waren daar al eens eerder geweest. Toen ik belde hadden ze nog 6 plaatsen vrij maar wilden niet reserveren. Dus op de gok richting Neustadt gereden.

Een kilometer of 5 voor Neustadt pleegde Elfriede nog even een telefoontje of er nog plek was…..  nee dus. Helaas, dan maar verder rijden en kijken of er onderweg nog ergens iets te vinden was. We zijn op een paar plekken, waar je zou kunnen staan, gestopt maar dit was alles niet wat we zochten. Conclusie was gas op de lolly en doorrijden naar huis. Om half een in de nacht parkeerden we de camper op de oprit.

Zaterdag 16 oktober hebben we de camper leeggehaald en zondag 17 oktober hebben we de camper naar een makelaar gebracht. Op donderdag 4 november is de Laika door een camperinspecteur van A tot Z gecontroleerd en diezelfde dag verkocht. Op woensdag 10 november vond de overdracht en overschrijving plaats. En nu, ja nu zijn we camperloos.  En hoe dat gekomen is ga ik bloggen in het hoofdstuk “Aanschaf camper en onze campers”

Of er komende voorjaar weer geblogd wordt weten we nog niet. Misschien blijven we wel camperloos, in ieder geval niet rimpelloos want wat we de laatste tijd meegemaakt hebben met betrekking tot onze zoektocht naar een NiBi Arto 76 LE of 77 E is verre van leuk…

Eindconclusie van deze campertrip is dat we genoten hebben van het zwemmen in de Thermen. Het “Leib” heeft genoten maar door het gebeuren rond de Niesmann & Bischoff was in ieder geval ik “Seelisch” totaal naar de kloten!