Camperreis Oost-Duitsland 2011

Dinsdag 30 augustus 2011

Voor de eerste keer in ons leven 3 weken aaneen gesloten vakantie. Niet te bevatten. We hebben een camper gehuurd. (3 weken gebruiken en maar 2 weken betalen) Het plan is om bij onze vroegere buren, de familie Knobloch in Bleckede (Duitsland) te beginnen. En dan zien we wel verder.

Op goed geluk rijden we op dinsdagmiddag zo tegen drie uur van huis weg. Rechtstreeks naar Knobloch. Als we aanbellen doet Georg open en is hij stomverbaasd. Helaas is Regina niet thuis, ze is met haar kleinzoon naar Sint Maartenzee in Nederland. Erg jammer. We stallen de camper in de tuin en gaan onder het genot van een paar glazen bier en wijn bijpraten met Georg. Daarna slapen we in de camper.

Woensdag 31 augustus  2011

Na een goede nachtrust krijgen we van Georg een heerlijk ontbijt aangeboden. Daarna vertrekken wij richting de Elbe. We rijden aan de West Duitse kant. We komen door het plaatsje Hitzakker en stoppen hier om de mooie vakwerkhuizen te bekijken. Wegens recente overstromingen (2002 en 2006) is er een brede muur om Hitzakker gebouwd om het Elbe water te weren.

We rijden door naar Dörnitz aan de oost zijde van de Elbe. Een uitgestorven plaatsje met oude en vervallen huizen. Bij een “Flohmarkt” die vandaag voor het eerst de deuren opent scoort Elfriede een mooi damast linnen tafelkleed met sterren voor maar € 20,00. Nog een paar boodschappen gedaan in Wittenberge  en aan de haven een plekje gekregen voor de nacht.

Tijdens hevige regenbuien heerlijk in de camper gegeten en koffie gedronken. Daarna even wat praatjes gemaakt met de Duitse buren aan beide kanten. We staan op de kade van een jachthaven met een mooi uitzicht op de Elbe.

Vakwerkhuis Hitzakker
Vakwerkhuis in Hitzakker

Volkswagen Colorado
Onze huurcamper, een Volkswagen Colorado

Donderdag 1 september 2011

We beginnen de dag met een lekkere warme douche in het gebouw van het restaurant “Fahrmarn” dat bij de jachthaven hoort. Daarna een lekker ontbijtje en dan beginnen wij aan onze eerste fietstocht lang de Elbe. We fietsen ongeveer 25 km van Wittenberge tot Snakenburg aan de west kant van Duitsland en met het pontje over de Elbe komen we weer aan de oost kant.

Direct na het pontje is een  klein cafeetje, we stoppen daar  en nemen koffie en een stuk gebak. Het zonnetje schijnt dus het is dubbel genieten, wat lekkers en de zon. Het kan niet op!  Maar dan moeten we nog 25 km terug fietsen. Wel zwaar maar we stoppen onderweg regelmatig even.

Terug bij de camper horen we van een buurman dat er in Wittenberge een museum is met veel informatie over “die Mauer”. Daar zijn we gaan kijken. Onder andere is er veel te zien over de Singer naaimachines die sinds 1902 een fabriek hadden in Wittenberge. Zelfs tijdens de oorlog werden nog naaimachines gemaakt en ook tijdens de DDR tijd. Pas toen de DDR op hield te bestaan heeft “Freudland” de zaak gesloten en zodoende ging Singer ten onder.

Na het museum bezoek even boodschappen gedaan voor het avondeten. We hebben lekker buiten in de zon zitten eten en naderhand lekker in de camper zitten lezen. Lammert lezen op de Galaxy tab en ik een van Kea geleend Quiltboek  ”de verbindende kracht”. Tegen 23:30 uur ging het licht uit.

Elbe Wittenberg Snakenburg
Elbe tussen Wittenberg en Snakenburg

Vrijdag 2 september 2011

De dag begint met de broodjesservice. Om 8 uur hangen er, in een plastic zakje keurig 4 broodjes, aan de spiegel van de camper. We kunnen buiten in de zon ontbijten! Daarna gaan we rijden en komen onderweg een Antiek center tegen in Glövzin, veel oude dingen maar enorm prijzig.

We rijden verder naar Tangermünde.  We komen daar op een camperplek aan de rand van de stad terecht. Erg ongezellig, erg dicht op elkaar. De stroom konden we gelukkig delen met de buren die toevallig ook uit Nederland kwamen. We proberen op de fiets het centrum in te gaan. De straten zijn erg slecht, erger dan de trilplaten bij de Slenderline in Coevorden…  en dit ondanks het feit dat het hele centrum haast nieuw is.

Omdat we geen zin hebben om zelf te koken gaan we eten in een klaslokaal in een oude school. Erg lekker! Als we wat later op de avond terug fietsen naar de camper zien we een café waar je vanaf 6:30 uur al kunt ontbijten voor heel weinig geld.

Zaterdag 3 september 2011

We zijn vroeg vandaag. Al om 7:30 uur gaan we in het café aan het ontbijt. Voor € 10,00 euro ontbijten we heerlijk met zijn tweeën. Na het ontbijt nog even wat winkels in en uit geweest en toen terug naar de camper en op naar de volgende bestemming.

We komen terecht in Burg op een camperplek bij een kleine jachthaven aan de Havel. Er is ruimte voor 4 campers. We doen wat boodschappen en gaan lekker barbecueën. Daar is deze camperplek uitermate geschikt voor. Helaas komen zo rond 21:00 uur de muggen en moeten we de camper in. Met wat quiltwerk en wat lezen komen we de avond goed door.IMG_1506IMG_1502

Zondag 4 september 2011

We zijn deze vakantie erg vroeg wakker. Nu was het tussen 7:30 en 8:00 uur. Op de fiets naar het centrum van Burg om een bakker te zoeken die open is. Met 4 verse broodjes in de rugzak fietsen we “camperwaarts”. Op een vlonder die een eind het water in loopt ontbijten we en bellen we Sterre om haar te feliciteren met haar 3e verjaardag. Het eerste wat ze zei was: “Oma, ik wil een keer bij jouw blijven en dan moet mama weg gaan, dus alleen logeren. Dat gaat gebeuren als we weer thuis zijn. We gaan de dag verder nixen en luieren.

Maandag 5 september 2011

Op tijd inpakken en vertrekken we richting Wittenberg. Dit is de stad waar Martin Luther rond 1500 de 92 Thesen aan de kerkdeur van de Schlosskirche nagelde. Dit gegeven heb ik vroeger op school al moeten leren. Het gaat dus over Lutherstadt Wittenberg waar hij ook begraven ligt. We bekijken de stad en verblijven 1 nacht op een camping net buiten de stad.

IMG_1531 IMG_1533 IMG_1494

Dinsdag 6 september 2011

Het wordt een rare dag, weten eigenlijk beide niet waar we heen willen. We besluiten om maar te gaan rijden.  We rijden tot Grimma, een plaatsje even voorbij Leipzig en komen terecht op een Freizeitpark ergen in de bush bush. We besluiten hier te overnachten. We pakken eerst de fietsen nog en gaan richting Grossbothen en vinden een bank waar we geld kunnen pinnen. We willen ergens iets eten maar helaas is alles daar op dinsdag gesloten. Dan maar terug naar de camper en maar eten wat we nog in de voorraad hebben. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.

Woensdag 7 september 2011

We gaan op weg naar Dresden en komen terecht op een camperplek achter camperhandel Schäfer. Zonder navigatie bijna niet te vinden. Wel een mooie veilige plek en erg rustig gelegen en ook nog eens vlakbij de grote stad. We gaan met de tram naar het centrum, ritje van 10 minuten. Iedereen zegt: Dresden is een mooie stad. Wij kunnen dat beamen. Veel oude gebouwen of zoals Lammert zegt: veel ouwe meuk.

De Frauenkirche is totaal gerestaureerd tussen 1994 en 2005. Als je erin wilt moet je € 8,00 betalen. Ik vind dat teveel dus we doen het niet. In plaats daarvan maken we een boottocht over de Elbe. Leuk om vanaf het water alle mooie gebouwen aan de oevers te bekijken. We komen onder een brug door die rond 1800 gebouwd is en onder een hangende staalbrug die rond 1974 als eerste hangende brug van Europa gereed was.

Een DDR prestige project wist opa Coevorden (schoonvader) te vertellen. Hij kwam rond die tijd veel voor zijn werk in de toenmalige DDR. Dresden is een reis waard. Een prachtige stad.

Donderdag 8 september 2011

Het Spreewald is het volgende doel,  met een omweg via Schönwalde (geen mooie camperplaats) rijden we door naar Gross Wasserburg en komen aan bij een leuke camperplaats naast een kanaaltje. We worden ontvangen door een hele vriendelijke meneer en mogen een plaatsje uitzoeken. Vanwege het slechte weer ondernemen we niets meer en blijven we binnen in de camper.

Vrijdag 9 september 2011

Het weer klaart op. De temperatuur is goed. We gaan fietsen vandaag, de ”Gurkentour” een route van circa 55 km. Een heel eind in een bos met paden die niet echt een fietspad te noemen zijn maar gemaakt zijn van erg grof puin. Er waren delen waar we echt niet konden fietsen en dus moesten lopen.

Een boswachter wees ons op een route die beter fietsbaar was. We moesten een gifgroene pijl op de wegen volgen. Het werd een prachtige fietstocht langs moerassen, kanalen, meren en kleine dorpen. In Stepnitz bij een bierbrouwerij hebben we een “regionales”  menu gegeten. Daarna weer op de fiets en richting camper. Net voor een dikke regenbui waren we weer thuis.

Zaterdag 10 september 2011

Deze dag willen we weer van camperplaats veranderen, maar eerst willen we nog een rondvaart met een zogenaamde kahn maken door de velen kanaaltjes die het Spreewald rijk is. We gaan daarvoor op de fiets naar Stepnitz, zo’n 6 km vanaf de camperplaats.

We hebben een kahnvaart gemaakt met z’n tweeën onder begeleiding van de 68 jarige eigenaar van de kahn. De man vertelde veel over de oude DDR tijd, de kleine haven die hij in 2005 had gemaakt op verzoek van de kerkgemeenschap. Er werd daar een monument geplaatst ook op verzoek van de kerk. Op zeker moment kreeg hij een boete omdat er geen vergunning was voor een haven. Hij was daarover zo teleurgesteld dat hij het hele spul heeft afgebroken en ontoegankelijk heeft gemaakt.

Het was een mooie boottocht die wat omgeving aangaat wel aan Giethoorn doet denken. Na de boottocht hebben we nog wat nagepraat met de vrouw en kleinzoon van de man over hoe het was tijdens de DDR tijd en hoe het nu is.

Op de fiets zijn we terug gegaan naar de camper en hebben nog lang nagepraat en nagedacht over de indrukwekkende belevenis en verhalen die we gehoord hadden die dag. Rond 3 uur zijn we bij de camper aangekomen en zijn we langs Berlijn naar Fürstenberg gereden. Hier kwamen we terecht op een grote camperplaats naast een jachthaven. ’s Avonds de BBQ nog even aangehad en toen gaan slapen.

Zondag 11 september 2011

Een rustdag nemen is de bedoeling. Even verderop is het Frauen KZ van Ravensburg. Daar zijn hele erge dingen gebeurd tijdens de 2e wereldoorlog. 2000 vrouwen werden er gevangen gehouden, velen stierven onder erbarmelijke omstandigheden of werden geëxecuteerd.

De overlevenden hebben ervoor gezorgd dat hier een monument is ontstaan. Nu in 2011 zijn ze nog steeds bezig met het restaureren van de gebouwen om mensen te laten zien wat er allemaal gebeurd is. Je ziet er de verbrandingsovens, de gaskamers, de cellen, de donkere cellen zonder bed, de martelkamers etc. heel erg bedroevend en indrukwekkend.

Wel goed om eens bij stil te staan en te beseffen wat het een voorrecht is om in vrijheid te mogen en kunnen leven. Naderhand het stadje nog even doorgefietst en toen terug naar de camper. Het weer leek bijzonder goed dus de BBQ maar weer aangedaan en daarop “gekookt”. Net toen we uitgegeten waren begon het weer om te slaan en werden we getrakteerd op een langdurige regenbui. Met wat quiltwerk en wat puzzelen kwamen we de avond wel weer door.

Maandag 12 september 2011

Wij breken op en ons volgende doel is Rügen. Een stevige rit met veel tegenwind. We hadden vooraf een plekje uitgezocht maar dat viel erg tegen. Pal in de wind en dicht op het woeste water van de Oostzee. We besluiten om dwars over het eiland over te steken en naar Putbus (OT Lautenbach) te gaan daar kunnen  we staan op een camperplek bij een mooie jachthaven. Dat bevalt erg goed. Na het eten hebben we een mooie fietstocht langs het water via Putbus en weer terug gemaakt.

Dinsdag 13 september 2011

Pal achter onze camper is “Bob de Bouwer” een sleuf voor kabels aan het graven. Een hels lawaai…. We kunnen lekker luxe douchen in de sanitaire ruimtes van de jachthaven. Na het douchen lekker ontbijten en dan op de fiets de omgeving verkennen. Het vroeger zeer imposante badhuis in de buurt is nu omgebouwd tot een luxe hotel restaurant.

We fietsen langs de kust, heuveltje op en heuveltje af. Langs de kust staan zeer oude zogenaamde  schirm-eichen. Onderweg komen we langs een imker die Rügener honing te koop heeft. Leuk voor Okke en Evelyn.  Na de middag komen we weer bij de camper aan en vertrekken richting Wismar. Een reis van rond de 200 km, dus ruim 2 uur rijden.

In Wismar komen we ook weer op een camperplaats in het havengebied terecht. Toen we naar de camperplaats reden zagen we dat er vis vanuit boten in de haven verkocht werd. Dus daar maar even een lekker broodje vis gehaald. Voor de verandering de stad maar eens lopend in plaats van fietsend verkend.

Wismar heeft al veel gebouwen gerestaureerd maar moet ook nog wel veel restaureren.  Mooie winkels met onder andere Karstadt die daar 125 jaar gelden is opgericht. De grote St. Georgenkerk wordt nog steeds gerestaureerd, het heeft tot nu toe al 14 miljoen euro gekost en het is nog lang niet klaar.

In de binnenstad, in een mooie speelgoedwinkel kopen we een buikspreekpop “Paulchen” en nog wat andere dingetjes voor de kleinkinderen. Er worden daar mooie kunstwerken vertoond. Na het bezoek aan de stad de rest van de dag in de camper doorgebracht vanwege… juist ja, regen.

Woensdag 14 september 2011

Na het ochtendritueel weer op de fiets om Wismar verder te verkennen. Het Knopenmuseum is ons doel. Helaas blijkt deze gesloten te zijn. Ik heb nog wat cadeaus gekocht en Lammert is alvast weer naar de camper terug gegaan om het vervolg van onze reis uit te stippelen.

Tegen de middag gaan we verder, doel is de Oostzee. We landen in Neustadt in Holstein. Deze plaats is bekend van de Duitse TV serie Kustenwache. Ook is hier een op zijn kop staand huis te bezichtigen. De camperplaats is mooi met het strand voor de camperdeur. We hebben slechts 200 meter langs het strand gelopen want door de harde wind werd je bijna gezandstraald.

IMG_1667IMG_4444IMG_4438

Donderdag 15 september 2011

Deze dag begint in de doucheruimte tussen mij en een Duitse vrouw. We komen tot de conclusie dat de nummering van de douches mannenlogica moet zijn. Maar door elkaar te helpen kunnen we toch beiden gebruik maken van de douches.

Na het ontbijt een mooie strandwandeling gemaakt. Op de foto vastgelegd dat Lammert op het strand loopt! Dit is een unicum. Stiekem heb ik het idee dat hij het ook nog leuk vond.  Mijn stoere man aan zee… Terug bij de camper laat het weer het toe dat we buiten koffie kunnen drinken. Na de middag pakken we de fiets en gaan in tegengestelde richting van wat we voortijd hebben gelopen.

Onderweg moeten we in het bos onder bomen schuilen voor een fikse regenbui. Tegen een uur of 4 ’s middags besluiten we om maar verder te trekken. We komen in Kiel op een camperplek in het havengebied terecht. Deze camperplaats ligt te midden van grote bulten grint en valt erg tegen en is bovendien erg druk bezet.

Wij rijden daarom door en komen onderweg een camperplek tegen in Altenhof. Dit is een plaatsje 2 km voor Eckernförde. Het is een reuze grote weide achter een Gasthof, “Grüner Jäger” genaamd. Door de overvloedige regenval van de laatste dagen wel nat en drassig maar we weten toch een redelijk droog plekje te vinden. Omdat het al wat later op de avond is eten we in de “Grüne Jäger”

Vrijdag 16 september 2011

Vandaag gaan we naar Dänishagen naar camperdealer Tank.  Via internet had Lammert daar wat contact mee gehad. Toevallig komt daar net op dat moment een mooie Laika binnen. We worden gelijk verliefd op die camper. Ook de prijs valt niet tegen en we krijgen bedenktijd tot maandag of we hem willen kopen.

Na dit bezoek rijden we door richting de Elbe waar we plek zoeken in Schacht Audorf aan de K76. Hier kun je prachtig de grote oceaanstomers bekijken die daar met grote regelmaat langsvaren.  Helaas zijn alle plaatsen bezet. Rest ons niets anders dan doorrijden. We komen terecht in de buurt van Hamburg in het Alte Land te midden van de appelgaarden. Ook weer een plekje bij een jachthaven. Helaas kunnen we vanwege een grote dijk tussen ons en het water de schepen niet zien varen. Tijdens het eten bespreken we wat we doen met de Laika die we kunnen kopen.

Zaterdag 17 september 2011

Na het ontbijt op de fiets langs de mooie appelgaarden. Het Alte Land is prachtig en je staat versteld van de vele appels en peren die je daar aan de bomen ziet hangen. Onvoorstelbaar veel. Vanaf de dijk waarover we fietsen heb je een prachtig uitzicht over deze gaarden maar ook over de Elbe. Met deze fietstocht en de andere tochten tijdens deze vakantie hebben we in totaal ruim 300 km gefietst!

Als we terug zijn bij de camper krijgen we een sms van Marian en Guus met de vraag waar we ons bevinden. Zij komen terug  van hun vakantie in Denemarken. Het voorstel is om ergens elkaar te treffen en even wat te eten. We spreken af in Sittensen op de camperplek daar midden in het dorp.

We doen nog snel even boodschappen en gaan samen op een picknick bankje met kinderen en kleinkinderen eten. Na een uurtje gaan Guus, Marian en kinderen verder richting huis. En wij, wij hebben ook heimwee en rijden ook maar richting huis. Zo tegen 20:00 uur zijn ook wij thuis en om 21:30 hebben we alles uitgeruimd en kijken terug op een fijne vakantie.