vrijdag 3 april 2026 (Goede vrijdag)
Na onze onlangs gemaakte campertrip naar de achterhoek besloten we om over de paasdagen iets noordelijker te gaan camperen. Het is Appelscha geworden. We kozen bewust voor Appelscha omdat je hieruit het woord Paas kunt maken. Uiteraard kun je er ook Pels, Schap of Schel van maken maar dat zijn geen plaatsnamen. En ja, ik weet dat er meer woorden te combineren zijn uit de inhoud van Appelscha.
Tweede reden is dat Appelscha op slechts 50 kilometer afstand van Dalen ligt. Gezien de huidige dieselprijzen is veel verder rijden dan 50 kilometer een ernstige aanslag op ons vakantiebudget voor straks in en naar Zweden. Ik zag vanmorgen dieselprijzen van € 2,649 per liter!
Omdat de camperplek waar we heen wilden niet aan reserveren doet en wij ook niet van de reserveerachtige zijn, besloten we om extra vroeg naar de plaats van bestemming te vertrekken. We kregen het voor elkaar om al om 9:15 uur van huis te vertrekken. Een waar unicum!
We reden via de N381 naar camperplaats Appelscha aan de Noorder Es. Een vrij nieuwe camperplaats die op steenworp afstand van pretpark Duinen Zathe ligt. Zoals reeds geschreven, je kunt niet reserveren maar je kunt wel op afstand zien of er nog één of meerdere plaatsen van de 22 vrij zijn. De camperplaatsen zijn voorzien van een sensor in de grond, die ziet of er wel of geen camper staat. Je rijdt dus de camper boven de sensor. Op een soort klokje wordt, op de website van de camperplaats, het aantal procenten bezetten plaatsen gedisplayd. Ingenieus! En als je even weg wilt met de camper dan zet je een stoel of tafel boven de sensor. De sensor doet dan alsof hij een camper ziet…. De sensor veinst dit dus en degene die de tafel of stoel zet simuleert dus een camper.
Rond de klok van 10 arriveerden we op de camperplaats. Op het moment van aankomst was 68 % van de plaatsen bezet. Dat wil zeggen 15 plaatsen waren bezet. Na aankomst moet je inchecken en krijg je de toegangscode voor het toiletgebouw en de wificode. Vooral dat laatste is tegenwoordig van levensgroot belang.
De camperplek is perfect en de voorzieningen op de camperplek idem.
Er is zelfs een weegbrug waarop je het gewicht van de camper kunt laten wegen. En dat ook nog eens kosteloos.
Nadat we ingecheckt hadden en koffie met iets erbij hadden gedronken maakten we op de app “fietsknooppunt” een mooie fietsroute. We reden de Fochteloërveenroute. Deze route loopt door een 2500 hectare groot natuurgebied op de grens van Friesland en Drenthe in onder andere de buurt van Veenhuizen. In Veenhuizen werd vroeger geboefte, dat met een slok op achter het stuur werd betrapt, opgesloten. Heel vroeger, dan bedoel ik voor 1953, was Veenhuizen een heropvoedingskamp…. Ik ben gelukkig van na 1953!
Tegenwoordig is de gevangenis een museum en zit er ook een bierbrouwerij in. Hoe raar kun je het bedenken. Toch?
Het gebied waar we doorfietsten is het best en enig bewaard hoogveengebied in ons land. Vanaf 1660 is een groot deel hoogveen afgegraven, met name de Smilder venen aan de Drentse hoofdvaart. Het is een prachtig gebied om door te fietsen en in de veenplassen en vennen zijn veel vogels en watervogels te zien.

Onderweg beklommen we een grote uitkijktoren in de vorm van een 7. Op 15 meter hoogte kun je vanuit een uitkijktoren oneindig ver over het Fochtloërveen kijken.



Op een soort brink in Appelscha stopten we om wat te drinken en te eten. Na deze pauze reden we de laatste kilometer naar de camperplek. We fietsten vandaag bijna 32 kilometer.
Het weer was redelijk alhoewel de wind koud aanvoelde. Maar met dikke jas aan, sjaal om, muts op en handschoenen aan was het goed te doen.
Dat we deze route feilloos konden fietsen is mede te danken aan Arno en uiteraard ook aan Ella. Dankzij Arno zijn sublieme uitleg over de knooppunt app, bleek zelfs ik in staat om een route te fabriceren en te volgen.
Wat nog niet lukt is dat ik op mijn iPhone de kaart van de knooppunten in landscape krijg.
Voor morgen heeft Elfriede een route uitgezet van ook maar liefst 30 kilometer.
Dus…
En nu…. Nu genieten we van een govrimibo!
Blijf ons volgen… dan hebt u altijd een alibi!


















