Aanschaf camper en onze campers

Aanschaf camper, onze eerste….

 

Toen we terug waren van de eerste lange camperreis door de voormalige DDR bleek, dat het virus zich dusdanig had vast genesteld, dat we besloten om over te gaan tot aanschaf van een eigen camper en dus serieus op zoek te gaan naar een eigen camper. Nu wil het geval dat we tijdens onze eerste 5 daagse camperreis  langs de Duitse Noordzee kust in mei 2011 een camper hadden gezien bij een dealer in Westerstede. IMG_1728Het ging om een Laika 3010 G die voldeed aan onze wensen. Dus op zoek naar een Laika 3010G. Het toeval wilde dat er begin oktober 2011 een dergelijke camper werd aangeboden door een particulier uit Hannover. Samen zijn we op een zaterdag naar Hannover afgereisd en hebben de Laika bekeken en proef gereden. Op terugweg naar huis de aankoopstrategie bepaald en zondags een bod uitgebracht. We hadden geluk, de man wilde er graag vanaf en we konden de camper komen halen. Via de campermakelaar (www.campermakelaar.eu ) heb ik de rest BPM laten berekenen. Bij Aveco verzekeringen ( www.avecoverzekeringen.nl ) kon ik op basis van een kopie van het Duitse kentekenbewijs de camper laten verzekeren. Bij het Strassenverkehrsamt te Emlichheim heb ik een driedaags kenteken gehaald. Met alle papieren, gevulde portemonnee en de kentekenplaten zijn mijn vader, onze zoon Sander  en ik op een vrijdag ´s morgens vroeg afgereisd naar Hannover om de camper op te halen. Na het koopcontract te hebben getekend en te hebben betaald was de eerste aanschaf camper een feit geworden. We kregen daarbij het complete Duitse kentekenbewijs en konden de terugreis beginnen. Ik heb eerst even ongeveer 20 kilometer alleen met de camper gereden om aan te voelen of alles nog zo was als toen we proefreden. Sander en mijn vader reden er met de auto achteraan. Na 20 kilometer heb ik de auto overgenomen en zijn Sander en mijn vader met de camper richting Dalen gereden. Beide heren vonden het een geweldige beleving en hadden de grootste lol.

IMG_1761De zaterdag hebben we besteedt aan het van binnen schoonmaken, buitenkant wassen en poetsen van de camper. Er was nogal sprake van achterstallig poetswerk. In november 2011 hebben we camper aangemeld voor keuring bij het RDW in Zwolle.

Om daarheen te kunnen rijden kun je bij het RDW een gratis ééndags kenteken halen. Dit kenteken is alleen de dag geldig waarop je de keuring hebt besproken. Tijdens de keuring wordt gekeken of het Duitse kenteken compleet is en of chassisnummers overeenkomen met de papieren. We hadden het geluk dat de Laika recent 2 jaar TUV (Duitse APK) goedgekeurd  was in Duitsland. Hierdoor werd er ook 2 jaar APK in Nederland op gegeven. Na de keuring even bij de douane langs, deze zitten in hetzelfde gebouw en de vooraf ingevulde invoerdocumenten afgeven.

Er kwam geen steekproef en we konden na het betalen van de leges weer naar huis. De andere dag kreeg ik per mail van de belastingdienst door wat ik precies aan rest BPM moest overmaken.  Als je dit dezelfde dag nog zou doen dan zou je 2 dagen later het kentekenbewijs thuis krijgen. Klopte allemaal precies. Dinsdags keuren, woensdags BPM betalen, vrijdags kenteken thuis en nummerplaten laten maken en rijden maar. Wel  nog even aangegeven bij de belastingdienst dat het om een kampeerauto ging zodat deze ingedeeld werd in het kwarttarief.

Als laatste actie de Laika nog even laten taxeren voor de verzekering.  Was wel leuk want hieruit bleek dat we een hele goede koop hadden gedaan. Aanschaf camper in het buitenland, in ons geval Duitsland is dus geen groot avontuur. wel moet je natuurlijk rekening houden met het feit dat je bij een particulier zonder garantie koopt…. In Dalen aan de Reindersdijk  hebben we bij de familie Boesjes een plekje in de schuur waar de camper over de winter gestald kan worden.

Eind november 2011 is de Laika er heen gebracht om daar lekker droog te overwinteren. Tijdens de “overwintering” van onze Laika hadden we bedacht dat het wel fijn zou zijn om het dwarsbed dat achterin geplaatst is wat te laten zakken. Dat zou wel ten koste gaan van de hoogte van de garage maar een centimeter of 15 lager bed zou wel prettig zijn. Ook een soort trapje maken, zodat in en uit bed stappen makkelijker zou zijn, was een wens. De 15 centimeter was het maximaal haalbare omdat dan de fietsen nog in de garage passen zonder die half uit elkaar te moeten slopen.

IMG_1787In maart 2012 was het weer dusdanig mooi dat we de camper uit de stalling hebben gehaald en ik ben begonnen met de demontage van het bed. Na een dag voorzichtig demonteren, zagen, aanpassen en monteren was het bed 15 cm lager geplaatst.

HeckG Ausbau53
Samen met Elfriede heb ik de wanden voorzien van gestoffeerde planken en het bed was zoals wij dat graag wilden. Vervolgens nog 2 mooie treden van hardhout gemaakt. Daarna de garage op een dusdanige manier ingericht dat de fietsen snel in en uitgeladen konden worden.

 

In april had ik het geluk dat ik via Marktplaats een bijna nieuwe  volautomatische Oyster schotel met receiver kon kopen.
Op de camper zat een handbediende schotel met schuifmast. Deze heb ik gedemonteerd, via het ontstane gat in het dak (liep de schuifmast door) kon ik de bekabeling van de Oyster laten lopen. De Oyster heb ik met kit vastgelijmd op het dak van de camper. Als laatste nog de kabels aangesloten en de TV eraan gekoppeld. Antenne laten uitklappen, tv aan, even wachten en ja hoor perfect beeld. Weer een wens die we in vervulling zagen gaan. IMG_2233Op 1 april 2012 zijn we op een zondag met mijn ouders een eerste rit gaan maken met de Laika. De beide oude luitjes achterin, eterij en drinken mee en rijden maar.

 

We zijn via hun geboorteplaats Valthermond richting het Groninger land gereden en hebben  ergens  in de buurt van Vlagtwedde op een landweggetje aan de rand van de weg bij een beekje gestaan en lekker genoten van het weidse uitzicht onder het genot van een heerlijke bak koffie met wat lekkers erbij. Naderhand zijn we doorgereden naar Zoutkamp. We wilden daar een lekkere gebakken vis eten zoals we dat samen met mijn ouders van vroeger nog in herinnering hadden. Helaas bleek de visverkoop niet open te zijn. We kwamen in een restaurantje terecht waar we een heerlijke maaltijd met vis hebben gehad. Na het lekkere eten zijn we via veel kleine plaatsjes in het Groninger land terug gereden naar Drenthe. Mijn ouders vonden het een prachtige dag en hebben genoten.  Helaas is dit reisje voor mijn vader zijn één na laatste reis geweest. In juni is hij plotseling overleden.     

Onze volgende camper. De tweede….

De Laika voldeed goed aan onze wensen maar had mede doordat we er het eerste jaar veel me weg zijn geweest al snel rond de 100.000 km op de teller staan. Sander heeft er in 2012 met zijn vriendin ook een week of 3 mee rondgetoerd, wijzelf zeker 6 weken, dus dan tikken de km wel aan. Reden om naar iets jongers  te kijken….. Op de website van Ron Hazenberg te Oude Pekela ( www.ronhazenberg.nl ) had ik een mooie jonge Hymer camper gezien en al een richtprijs van Ron ontvangen voor de Laika.

In april 2013 brachten we daarom een bezoek aan de firma Ron Hazenberg te Oude Pekela. Elfriede vond de bekleding in de Hymer te blauw dus deze camper viel af. Wel zagen we een prachtige Dethleffs Black Magic Edition uit 2009 staan met 52800 km op de teller. Een erg mooie en complete camper met alles erop en eraan. De deal was snel gemaakt en op 27 april 2013 werd de Laika omgeruild voor de Dethleffs.

DSC00315Met de Dethleffs hebben we diverse reizen gemaakt ondanks het feit dat we deze maar ruim anderhalf jaar in bezit hebben gehad. We hebben er een rondje Bodensee, een reis naar Noorwegen, een reis naar Berlijn, Saksische Schweiz en een reis naar Italië mee gemaakt.

Toch maar liefst 12.500 km mee gereden. Wel in de anderhalf jaar wat problemen gehad met de koppeling, drukgroep en brandstofpomp maar alles werd keurig door Ron Hazenberg onder garantie opgelost. Wat mij betreft zijn de recensies die ik kan geven voor de firma Ron Hazenberg een dikke 10 waard. Garantie en service staat daar hoog in het vaandel.

Onze volgende camper. De derde……

Onze wens was om ooit eens een integraal camper te hebben, aparte bedden en automatische versnellingsbak. Om te kijken wat er daarvan zoal op de markt is, zijn we begin september 2014 afgereisd naar Düsseldorf naar de caravan en campersalon. Men zegt wel eens: oude liefde roest niet. Wij kunnen dat beamen want amper op de beurs aangekomen werd onze aandacht getrokken door een… jawel nieuw model Laika. De Laika Ecovip 609. Het allernieuwste integraal model van Laika.

We konden het niet laten om in gesprek te gaan met Hindrik Menzinga van Ron Hazenberg campers…. Onze ervaringen met Ron en zijn team zijn enorm goed te noemen en waarom zou je dan niet opnieuw zaken met zo’n prettige en mooi bedrijf doen. En zo kwam het dat we op 7 september 2014 de handtekening hebben gezet voor de inruil van de Dethleffs op een Laika Ecovip 609 met diverse opties. De levering staat gepland op eind april 2015. Als we geen rare en nare dingen meemaken dan is dit voorlopig ook onze laatste camper die we gekocht hebben. Immers 3 campers in ruim twee en half jaar is wel wat veel van het goede.

van alles wat 1141

van alles wat 1136

 

 

 

 

 

 

 

Hij is in Nederland!

 

IMG_3442IMG_3447

IMG_3458IMG_3460

Op 17 april 2015 is onze nieuwe Laika Ecovip 609 van de productielijn gerold.  Op 7 september 2014 was deze door ons in bestelling geven bij de Ron Hazenberg Campers. De levering was gepland voor eind april 2015. Levertijd dus ruim 7 maanden.

Om de Laika campers naar Nederland te halen, rijdt de firma Hazenberg iedere week met een eigen campertransporter naar Italië waar in de Toscane in  het plaatsje San Casciano Val di Pesa de huidige Laika fabriek staat. Er wordt momenteel een nieuwe fabriek gebouwd in Tavernelle. Deze fabriek had al in gebruik moeten zijn maar naar verluidt zijn er historische vondsten gedaan op het bouwterrein waardoor de bouw enorm is vertraagd.

Zoals gezegd vertrekt er,  zolang er bestellingen zijn en deze gereed voor vervoer staan, iedere week op dinsdag een campertransporter naar Italië. Op deze camperransporter kunnen 2 campers worden vervoerd. De reis van Oude Pekela naar de Toscane duurt circa 2 dagen heen en 2 dagen (geladen) terug.

IMG_3452

Tja, en nu is de camper dus in Nederland. Echter is er dan nog een lange weg en veel tijd nodig om deze afgeleverd en gebruiksklaar te krijgen.

Nadat de camper in Oude Pekela is aangekomen  wordt met de koper contact opgenomen om de bestelling nogmaals door te nemen en af te spreken waar bijvoorbeeld de bediening van de schotel gemonteerd moet worden. De afspraken worden vastgelegd op papier zodat er later geen misverstanden ontstaan.

De papieren die bij de camper horen worden niet meegegeven aan de chauffeur van de campertransporter. Ik neem aan dat dit uit veiligheidsoverwegingen is, want stel dat de chauffeur wordt overvallen onderweg en er worden 2 campers compleet met papieren gestolen dan zit je als bedrijf met een schadepost van minimaal 2 ton… De papieren worden een paar dagen nadat de camper vertrokken is uit Italië met DHL naar Nederland gestuurd.

Zodra de papieren binnen zijn bij Hazenberg wordt gecontroleerd of deze ook daadwerkelijk correct zijn opgesteld. Zijn bijvoorbeeld alle zitplaatsen die voorzien zijn van gordels vermeldt? Indien alles correct blijkt te zijn, dan wordt een afspraak gemaakt met het RDW voor invoer en keuring en kan naderhand een kenteken worden aangevraagd.

Na deze actie gaat de camper naar de Fiat dealer om daar een complete zogenaamde “nulbeurt” te ondergaan en om de garantie op het autogedeelte vast te leggen.

Na de “nulbeurt” gaat de camper naar Camper Profi in Veendam waar alle extra accessoires worden aangebracht.  In ons geval gaat het om het plaatsen van een 100 Watt zonnepaneel, een 95 cm schotel inclusief bedienpaneel, een HD receiver, Bearlock, een achteruitrijcamera en een  dubbel DIN Pioneer campernavigatiesysteem de Avic F860 BT.

De firma Hazenberg heeft het te druk om tijdig alle campers aflevergereed te krijgen en huurt hiervoor vakkundige camperspecialisten in. Met de eigenaar van Camper Profi, de heer Daan Theeuwen heb ik goede afspraken kunnen maken waar bijvoorbeeld het bedienpaneel van de schotel geplaatst kan worden. Daan straalt professionaliteit uit en aan zijn manier van uitleg geven en vragen beantwoorden verneem je direct dat je hier met een echte Profi te maken hebt waarvoor een camper geen geheimen kent. Of het nu gaat om inbouw van apparatuur op elektrisch gebied, een eenvoudige fietsdrager monteren of een hydraulisch levelsysteem, Daan levert het en monteert het. Ook vochtschades en ombouw campers wordt door hem gedaan. Een echte alles kunner op campergebied. Voor zover ik beoordelen kan, drukt de naam van zijn bedrijf “Camper Profi” zijn kennis kunde en ervaring op de juiste manier uit. Wil je meer weten kijk dan eens op zijn site: www.camperprofi.nl of neem contact met hem op via info@camperprofi.nl

IMG_3464IMG_3461

 

IMG_3453IMG_3463

 

IMG_3454

Op het moment dat ik dit artikel schrijf staat de Laika bij Daan. Met een beetje geluk worden daar de werkzaamheden deze week afgerond en is de Laika rond Hemelvaart voor ons beschikbaar. Over de aflevering schrijf ik volgende keer.van alles wat 1141

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.