Aanschaf camper en onze campers

Aanschaf camper, onze eerste….

Toen we terug waren van de eerste lange camperreis door de voormalige DDR bleek, dat het virus zich dusdanig had vast genesteld, dat we besloten om over te gaan tot aanschaf van een eigen camper en dus serieus op zoek te gaan naar een eigen camper. Nu wil het geval dat we tijdens onze eerste 5 daagse camperreis  langs de Duitse Noordzee kust in mei 2011 een camper hadden gezien bij een dealer in Westerstede. IMG_1728Het ging om een Laika 3010 G die voldeed aan onze wensen. Dus op zoek naar een Laika 3010G. Het toeval wilde dat er begin oktober 2011 een dergelijke camper werd aangeboden door een particulier uit Hannover. Samen zijn we op een zaterdag naar Hannover afgereisd en hebben de Laika bekeken en proef gereden. Op terugweg naar huis de aankoopstrategie bepaald en zondags een bod uitgebracht. We hadden geluk, de man wilde er graag vanaf en we konden de camper komen halen. Via de campermakelaar (www.campermakelaar.eu ) heb ik de rest BPM laten berekenen. Bij Aveco verzekeringen ( www.avecoverzekeringen.nl ) kon ik op basis van een kopie van het Duitse kentekenbewijs de camper laten verzekeren. Bij het Strassenverkehrsamt te Emlichheim heb ik een driedaags kenteken gehaald. Met alle papieren, gevulde portemonnee en de kentekenplaten zijn mijn vader, onze zoon Sander  en ik op een vrijdag ´s morgens vroeg afgereisd naar Hannover om de camper op te halen. Na het koopcontract te hebben getekend en te hebben betaald was de eerste aanschaf camper een feit geworden. We kregen daarbij het complete Duitse kentekenbewijs en konden de terugreis beginnen. Ik heb eerst even ongeveer 20 kilometer alleen met de camper gereden om aan te voelen of alles nog zo was als toen we proefreden. Sander en mijn vader reden er met de auto achteraan. Na 20 kilometer heb ik de auto overgenomen en zijn Sander en mijn vader met de camper richting Dalen gereden. Beide heren vonden het een geweldige beleving en hadden de grootste lol.

IMG_1761De zaterdag hebben we besteedt aan het van binnen schoonmaken, buitenkant wassen en poetsen van de camper. Er was nogal sprake van achterstallig poetswerk. In november 2011 hebben we camper aangemeld voor keuring bij het RDW in Zwolle.

Om daarheen te kunnen rijden kun je bij het RDW een gratis ééndags kenteken halen. Dit kenteken is alleen de dag geldig waarop je de keuring hebt besproken. Tijdens de keuring wordt gekeken of het Duitse kenteken compleet is en of chassisnummers overeenkomen met de papieren. We hadden het geluk dat de Laika recent 2 jaar TUV (Duitse APK) goedgekeurd  was in Duitsland. Hierdoor werd er ook 2 jaar APK in Nederland op gegeven. Na de keuring even bij de douane langs, deze zitten in hetzelfde gebouw en de vooraf ingevulde invoerdocumenten afgeven.

Er kwam geen steekproef en we konden na het betalen van de leges weer naar huis. De andere dag kreeg ik per mail van de belastingdienst door wat ik precies aan rest BPM moest overmaken.  Als je dit dezelfde dag nog zou doen dan zou je 2 dagen later het kentekenbewijs thuis krijgen. Klopte allemaal precies. Dinsdags keuren, woensdags BPM betalen, vrijdags kenteken thuis en nummerplaten laten maken en rijden maar. Wel  nog even aangegeven bij de belastingdienst dat het om een kampeerauto ging zodat deze ingedeeld werd in het kwarttarief.

Als laatste actie de Laika nog even laten taxeren voor de verzekering.  Was wel leuk want hieruit bleek dat we een hele goede koop hadden gedaan. Aanschaf camper in het buitenland, in ons geval Duitsland is dus geen groot avontuur. wel moet je natuurlijk rekening houden met het feit dat je bij een particulier zonder garantie koopt…. In Dalen aan de Reindersdijk  hebben we bij de familie Boesjes een plekje in de schuur waar de camper tijdens de winter gestald kan worden.

Eind november 2011 is de Laika er heen gebracht om daar lekker droog te overwinteren. Tijdens de “overwintering” van onze Laika hadden we bedacht dat het wel fijn zou zijn om het dwarsbed dat achterin geplaatst is wat te laten zakken. Dat zou wel ten koste gaan van de hoogte van de garage maar een centimeter of 15 lager bed zou wel prettig zijn. Ook een soort trapje maken, zodat in en uit bed stappen makkelijker zou zijn, was een wens. De 15 centimeter was het maximaal haalbare omdat dan de fietsen nog in de garage passen zonder die half uit elkaar te moeten slopen.

IMG_1787In maart 2012 was het weer dusdanig mooi dat we de camper uit de stalling hebben gehaald en ik ben begonnen met de demontage van het bed. Na een dag voorzichtig demonteren, zagen, aanpassen en monteren was het bed 15 cm lager geplaatst.

HeckG Ausbau53
Samen met Elfriede heb ik de wanden voorzien van gestoffeerde planken en het bed was zoals wij dat graag wilden. Vervolgens nog 2 mooie treden van hardhout gemaakt. Daarna de garage op een dusdanige manier ingericht dat de fietsen snel in en uitgeladen konden worden.

In april had ik het geluk dat ik via Marktplaats een bijna nieuwe  volautomatische Oyster schotel met receiver kon kopen.
Op de camper zat een handbediende schotel met schuifmast. Deze heb ik gedemonteerd, via het ontstane gat in het dak (liep de schuifmast door) kon ik de bekabeling van de Oyster laten lopen. De Oyster heb ik met kit vastgelijmd op het dak van de camper. Als laatste nog de kabels aangesloten en de TV eraan gekoppeld. Antenne laten uitklappen, tv aan, even wachten en ja hoor perfect beeld. Weer een wens die we in vervulling zagen gaan. IMG_2233Op 1 april 2012 zijn we op een zondag met mijn ouders een eerste rit gaan maken met de Laika. De beide oude luitjes achterin, eterij en drinken mee en rijden maar.

We zijn via hun geboorteplaats Valthermond richting het Groninger land gereden en hebben  ergens  in de buurt van Vlagtwedde op een landweggetje aan de rand van de weg bij een beekje gestaan en lekker genoten van het weidse uitzicht onder het genot van een heerlijke bak koffie met wat lekkers erbij. Naderhand zijn we doorgereden naar Zoutkamp. We wilden daar een lekkere gebakken vis eten zoals we dat samen met mijn ouders van vroeger nog in herinnering hadden. Helaas bleek de visverkoop niet open te zijn. We kwamen in een restaurantje terecht waar we een heerlijke maaltijd met vis hebben gehad. Na het lekkere eten zijn we via veel kleine plaatsjes in het Groninger land terug gereden naar Drenthe. Mijn ouders vonden het een prachtige dag en hebben genoten.  Helaas is dit reisje voor mijn vader zijn één na laatste reis geweest. In juni is hij plotseling overleden.     

Onze volgende camper. De tweede….

De Laika voldeed goed aan onze wensen maar had mede doordat we er het eerste jaar veel me weg zijn geweest al snel rond de 100.000 km op de teller staan. Sander heeft er in 2012 met zijn vriendin ook een week of 3 mee rondgetoerd, wijzelf zeker 6 weken, dus dan tikken de km wel aan. Reden om naar iets jongers  te kijken….. Op de website van Ron Hazenberg te Oude Pekela ( www.ronhazenberg.nl ) had ik een mooie jonge Hymer camper gezien en al een richtprijs van Ron ontvangen voor de Laika.

In april 2013 brachten we daarom een bezoek aan de firma Ron Hazenberg te Oude Pekela. Elfriede vond de bekleding in de Hymer te blauw dus deze camper viel af. Wel zagen we een prachtige Dethleffs Black Magic Edition uit 2009 staan met 52800 km op de teller. Een erg mooie en complete camper met alles erop en eraan. De deal was snel gemaakt en op 27 april 2013 werd de Laika omgeruild voor de Dethleffs.

DSC00315Met de Dethleffs hebben we diverse reizen gemaakt ondanks het feit dat we deze maar ruim anderhalf jaar in bezit hebben gehad. We hebben er een rondje Bodensee, een reis naar Noorwegen, een reis naar Berlijn, Saksische Schweiz en een reis naar Italië mee gemaakt.

Toch maar liefst 12.500 km mee gereden. Wel in de anderhalf jaar wat problemen gehad met de koppeling, drukgroep en brandstofpomp maar alles werd door Ron Hazenberg onder garantie opgelost. De reparaties duurden helaas wel erg lang iedere keer…

Onze volgende camper. De derde……

Onze wens was om ooit eens een integraal camper te hebben, aparte bedden en automatische versnellingsbak. Om te kijken wat er daarvan zoal op de markt is, zijn we begin september 2014 afgereisd naar Düsseldorf naar de caravan en campersalon. Men zegt wel eens: oude liefde roest niet. Wij kunnen dat beamen want amper op de beurs aangekomen werd onze aandacht getrokken door een… jawel nieuw model Laika. De Laika Ecovip 609. Het allernieuwste integraal model van Laika.

We konden het niet laten om in gesprek te gaan met Hindrik Menzinga van Ron Hazenberg campers…. Onze ervaringen met Ron en zijn team waren destijds echt goed te noemen. (Helaas kwam daarin na aflevering van de Laika Ecovip een kentering.)

En zo kwam het dat we op 7 september 2014 de handtekening hebben gezet voor de inruil van de Dethleffs op een Laika Ecovip 609 met diverse opties. De levering stond gepland op eind april 2015. Als we geen rare en nare dingen meemaken dan is dit voorlopig ook onze laatste camper die we gekocht hebben. Immers 3 campers in ruim twee en half jaar is wel wat veel van het goede.

van alles wat 1141

van alles wat 1136

Hij is in Nederland!

IMG_3442IMG_3447

IMG_3458IMG_3460

Op 17 april 2015 is onze nieuwe Laika Ecovip 609 van de productielijn gerold.  Op 7 september 2014 was deze door ons in bestelling geven bij de Ron Hazenberg Campers. De levering was gepland voor eind april 2015. Levertijd dus ruim 7 maanden.

Om de Laika campers naar Nederland te halen, reed de firma Hazenberg iedere week met een eigen campertransporter naar Italië waar in de Toscane in  het plaatsje San Casciano Val di Pesa de huidige Laika fabriek staat. Er werd destijds een nieuwe fabriek gebouwd in Tavernelle. Deze fabriek had al eerder in gebruik moeten zijn maar naar verluidt zijn er historische vondsten gedaan op het bouwterrein waardoor de bouw enorm werd vertraagd.

Zoals gezegd vertrekt er,  zolang er bestellingen zijn en deze gereed voor vervoer staan, iedere week op dinsdag een campertransporter naar Italië. Op deze camperransporter kunnen 2 campers worden vervoerd. De reis van Oude Pekela naar de Toscane duurt circa 2 dagen heen en 2 dagen (geladen) terug.

IMG_3452

Tja, en nu is de camper dus in Nederland. Echter is er dan nog een lange weg en veel tijd nodig om deze afgeleverd en gebruiksklaar te krijgen.

Nadat de camper in Oude Pekela is aangekomen  wordt met de koper contact opgenomen om de bestelling nogmaals door te nemen en af te spreken waar bijvoorbeeld de bediening van de schotel gemonteerd moet worden. De afspraken worden vastgelegd op papier zodat er later geen misverstanden ontstaan.

De papieren die bij de camper horen worden niet meegegeven aan de chauffeur van de campertransporter. Ik neem aan dat dit uit veiligheidsoverwegingen is, want stel dat de chauffeur wordt overvallen onderweg en er worden 2 campers compleet met papieren gestolen dan zit je als bedrijf met een schadepost van minimaal 2 ton… De papieren worden een paar dagen nadat de camper vertrokken is uit Italië met DHL naar Nederland gestuurd.

Zodra de papieren binnen zijn bij Hazenberg wordt gecontroleerd of deze ook daadwerkelijk correct zijn opgesteld. Zijn bijvoorbeeld alle zitplaatsen die voorzien zijn van gordels vermeldt? Indien alles correct blijkt te zijn, dan wordt een afspraak gemaakt met het RDW voor invoer en keuring en kan naderhand een kenteken worden aangevraagd.

Na deze actie gaat de camper naar de Fiat dealer om daar een complete zogenaamde “nulbeurt” te ondergaan en om de garantie op het autogedeelte vast te leggen.

Na de “nulbeurt” gaat de camper naar Camper Profi in Veendam waar alle extra accessoires worden aangebracht.  In ons geval gaat het om het plaatsen van een 100 Watt zonnepaneel, een 95 cm schotel inclusief bedienpaneel, een HD receiver, Bearlock, een achteruitrijcamera en een  dubbel DIN Pioneer campernavigatiesysteem de Avic F860 BT.

De firma Hazenberg heeft het te druk om tijdig alle campers aflevergereed te krijgen en huurt hiervoor vakkundige camperspecialisten in. Met de eigenaar van Camper Profi, de heer Daan Theeuwen heb ik goede afspraken kunnen maken waar bijvoorbeeld het bedienpaneel van de schotel geplaatst kan worden. Daan straalt professionaliteit uit en aan zijn manier van uitleg geven en vragen beantwoorden verneem je direct dat je hier met een echte Profi te maken hebt waarvoor een camper geen geheimen kent. Of het nu gaat om inbouw van apparatuur op elektrisch gebied, een eenvoudige fietsdrager monteren of een hydraulisch levelsysteem, Daan levert het en monteert het. Ook vochtschades en ombouw campers wordt door hem gedaan. Een echte alles kunner op campergebied. Voor zover ik beoordelen kan, drukt de naam van zijn bedrijf “Camper Profi” zijn kennis kunde en ervaring op de juiste manier uit. Wil je meer weten kijk dan eens op zijn site: www.camperprofi.nl of neem contact met hem op via info@camperprofi.nl

IMG_3464IMG_3461

 

IMG_3453IMG_3463

 

IMG_3454

Op het moment dat ik dit artikel schrijf staat de Laika bij Daan. Met een beetje geluk worden daar de werkzaamheden deze week afgerond en is de Laika rond Hemelvaart voor ons beschikbaar. Over de aflevering schrijf ik volgende keer.van alles wat 1141

De aflevering ging op zich perfect. Duidelijke uitleg over de werking van alles in en om de camper. Echter de werking van de diverse zaken in de camper liet echt te wensen over. Laika maakt een mooi product maar de afwerking laat echt te wensen over. Een deurgreep die niet goed vastzit, een koelkast die plotseling begint te piepen omdat een deurcontact niet goed werkt, een gasreduceerventiel dat niet goed werkt, een boordaccu die spontaan stuk gaat, echt teveel om op te noemen. Jammer maar helaas waar. We hebben meerdere keren  de camper een aantal weken bij de dealer achter moeten laten en zijn een aantal keren voor hetzelfde euvel terug geweest. Tja, en dan wordt het wel opgelost maar het voelt alsof je niet serieus genomen wordt door zowel Laika als dealer. ik kan dus stellen dat we gematigd tevreden zijn….

Upgrade van onze Laika Ecovip 609

De Laika verkopen, houden, verkopen of toch maar houden……

Verleden jaar al na het halen van het C1 rijbewijs begon het bij mij te kriebelen… de Laika Ecovip houden of toch maar inruilen voor een grotere. Ik mag nu immers tot 7,5 ton rijden. Na hier en daar wat informatie te hebben ingewonnen en na een bezoek aan een Laika dealer werd al gauw duidelijk dat we bij inruil veel geld moesten toebetalen op een jonger of nieuwe camper. Bovendien werd door de dealer nog weer eens fijntjes bevestigd dat we een hele mooie luxe Laika hebben en dat inruilen eigenlijk zonde zou zijn. Ook werd duidelijk dat nadat ik een advertentie op Marktplaats had geplaatst er wel veel animo voor de camper was maar er geen concrete kopers waren. 

Tja, en waarom inruilen, welnu, ik wil graag een iets grotere camper met een aparte douche en een grotere garage voor de fietsen. Dat is eigenlijk de enige reden om in te ruilen. 

Echter… we weten nu wat we hebben, gewoon een goede en technisch perfect onderhouden camper met alle jaarlijkse vochtkeuringen en Apk’s zonder problemen doorlopen. Geen krasje op zowel buiten als binnenkant te bekennen. 

Het besluit dat genomen werd: voorlopig gewoon doorrijden en hier en daar wat upgraden.

Upgrade stap 1:

Vervangen voorveren op 29 en 30 maart 2021

Onze Laika heeft een heavy chassis, heeft voordelen maar ook nadelen. Je neemt al snel te veel mee. Dus overbelading. Bij ons is dat geen probleem meer want ik heb de camper op 4250 kg laten registreren. 

De campers worden standaard uitgerust met normale voorveren zoals deze ook in een bestelbus van Fiat Ducato zitten. De camperfabriek houdt dus geen rekening met het gewicht van de camperopbouw. Bijvoorbeeld een hefbed voor in de camper, grotere dieseltank, gasflessen etc. maken dat de camper al snel voorover gaat hellen. Dat stuurt niet lekker en zorgt ervoor dat je veel last hebt van tegemoetkomende vrachtauto’s en zijwind.

Dit is op te lossen door er verzwaarde voorveren onder te zetten. Ik heb gekozen voor voorveren van de firma Carsupport en deze laten onderbouwen door ACS Camperdealer in Dedemsvaart. ACS heeft eerst de camper gewogen op de vooras en de weegresultaten voorgelegd aan Carsupport.

de “meetbrug”
de gewichten van de vooras worden gemeten

Deze hebben vervolgens bepaald welk type veer eronder gebouwd moest worden. ACS-camperdealer heeft dit op nette en correcte wijze uitgevoerd. De camper stuurt nu als een scheermes en ligt veel beter op de weg dan voorheen. Als je nu een vrachtwagen tegemoet komt verneem je geen windvlaag meer. Erg prettig.

Voorveren zijn er in veel soorten en maten

Omdat ik toch bij ACS-camperdealer was heb ik hun gevraagd om 2 LPG aluminium flessen die ik nog staan had, in te bouwen en de camper te voorzien van een buitenvuller en separate aansluiting voor een gas BBQ. Advies was om de monocontrol van Truma te vervangen door een duocontrol van een gelijkwaardige kwaliteit. Voordeel is nu dat ik twee flessen geopend in de gasbun heb staan en dat er automatisch wordt omgeschakeld als de eerste fles leeg is naar de tweede fles. Dus als je vrij staat en de koelkast werkt op gas en middenin de nacht is de eerste fles leeg hoef je niet uit je kooi om de slang om te pluggen. 

Dat LPG een voordeel is ten opzichte van propaan dat ik in losse flessen haalde, is al aan de prijs van 2 flessen gas te vernemen. Ik liet altijd bij de Lange in Emmen de oude composietflessen vullen en was dan tussen de 65 en 70 euro voor twee vullingen kwijt. Het gaat dan om circa 42 liter gas, dus 21 liter per fles.

Nu tankte ik 42 liter voor bijna € 27,00. Het is wel zaak om er per fles een filter tussen te zetten omdat LPG niet zo schoon is als propaan.

LPG installatie met duo control en filters

Ook deze ombouw is door ACS correct en tegen een nette prijs uitgevoerd. Aanrader!

Bovenstaande zaken maken voor ons dat het camperen vrijer en onafhankelijker wordt en dat we meer gaan genieten. Ja, en het klopt dat het een behoorlijke investering is maar dat is het ons waard.

Jaarlijkse APK en onderhoud 12 april 2021

De Apk en vochtkeuring laten we jaarlijks bij Camperdream in Nijverdal uitvoeren. Ik laat dan ook de vloeistoffen vervangen. Verleden jaar (2020) heeft Camperdream de distributieriem vervangen dus die kan er weer 5 jaar tegen. Camperdream is een no nonsens bedrijf die service en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. 

Maar er is meer te upgraden, stap 2:

Hengelo 13 april 2021, Super B Epsilon lithium accu’s plaatsen

En wat is dan dat upgraden? Welnu, verleden jaar constateerden we aan het eind van onze vakantie in Mecklenburg Vorpommern dat de boordaccu wel heel snel leeg was. De camper is van 2015 en de boordaccu, een gel accu is ook van 2015. Dus conclusie is dat de accu end off life is. Niet verwonderlijk voor een dergelijke accu met bijna 6 jaar op de rug… 

Dus er moet simpelweg een nieuwe accu in de camper gezet worden.

Nu is het zo dat ik in 2019 in Noorwegen een camperaar tegenkwam uit Nederland met veel reclame op zijn wagen. Jeroen van CaravanCamperComfort (CCC) uit Hengelo. Wij waren op terugweg naar huis en hij was net in Noorwegen aangekomen met de boot. De camper van Jeroen (eigenaar CCC) zat bomvol met technische noviteiten waaronder ook een accu. Geen gewone accu maar een Lithium Super B accu. Jeroen vertelde enthousiast over zijn camper en de accu. Onder andere vertelde hij dat je een gel accu voor hoogstens 50% leeg mag trekken en dat een dergelijke ontlading al ten koste gaat van het aantal laadcycli die een accu kan hebben. Een Lithium accu mag veel dieper ontladen worden en heeft veel meer laadcycli, 5000 om even precies te zijn tegenover maximaal 500 x opladen bij maximaal 50% ontladen bij een gel accu. Voorwaarde is dan wel dat je direct moet opladen. Ontlaadt je meer dan gaat dat ten koste van het aantal laadcycli. Door te vaak te diep ontladen kan de 500 wel afnemen naar 300 of 400. Dus de levensduur van je accu gaat rap achteruit bij een dergelijk gebruik. En dat je de accu een keer te ver leeg trekt overkomt je zomaar.

Door een Lithium Super B accu te nemen van 90 Ah krijg je bovendien veel meer vrijheid doordat je vrij kunt staan en niet altijd aangewezen bent op landstroom. Je hebt de echte 90 Ah ter beschikking en het opladen via de zonnepanelen duurt aanzienlijk korter dan bij een gel accu. Ook speelt mee dat ik de laatste tijd verneem dat de stroomkosten per KWh op campings en camperplekken steeds meer stijgen. Niet zo lang geleden betaalde je per KWh circa € 0,50 terwijl tegenwoordig € 0,85 cent al redelijk normaal is. Sta je dus 24 uur aan de landstroom en heb je de koelkast aan en ’s avonds wat lampjes en moet je nog wat opladen (smartphone, fietsaccu etc.) dan is 4 tot 6 KWh gauw verbruikt. 

En dan begint het rekenen en overleggen. Neem ik weer een gel accu van rond de € 250 tot € 300,00 of ga ik voor een Lithium Super B of een ander merk Lithium accu. Natuurlijk spreekt ook het vertrouwen wat je hebt in een leverancier mee. Het was al duidelijk dat de kennis en passie die Jeroen van Caravancampercomfort met je deelt voor mij al direct hoog scoorde. Met andere woorden: Super B moet erin. Het dingetje kost, schrik niet € 1699,00 maar dan heb je ook wat. En als je dan toch eenmaal bezig bent dat wil je er ook een zonnepaneel bij op hebben om de accu’s goed vol te houden en om nog langer vrij te kunnen staan ook als de zon iets minder uitbundig schijnt. Na goed overleg met Jeroen is het plaatje uiteindelijk nog mooier geworden, er worden twee Epsilons, Super B accu’s, een booster, een extra zonnepaneel, een 1000 Watt zuivere Sinusomvormer en nieuwe lader ingebouwd. We hebben dan dus 180Ah ter beschikking en kunnen koffiezetten met het elektrische koffiezetapparaat zonder bang te moeten zijn dat de accu teveel ontlaadt!

Super B Epsilon accu 90 Ah
Votronic zonneregelaar
Votronic zonneregelaar geschikt voor 4 stuks 100 Watt panelen

Een hele investering maar wel waardevol en bij eventuele inruil zijn accu’s en lader eenvoudig mee te nemen naar een andere camper. En wat ook niet onbelangrijk is: 1 Epsilon Super B Lithium 90 Ah accu weegt 12,5 kg! Een besparing ten opzichte van de gel accu van 17,5 kg want deze weeg rond de 30! Dus voor camperaars die v.w.b. de camper aan het gewicht van 3500 kg zitten en geen C1 hebben het overwegen waard.

In de verslagen van onze toekomstige reizen zal ik regelmatig terugkomen op het gebruik en gemak van deze mooie energievoorziening!

Ons eerste weekendje met de nieuwe gasinstallatie was geen groot succes. Dat lag niet aan de gasinstallatie en de inbouw door ACS Camperdealer maar wel aan de leverancier van onze Laika. Een bedrijf dat destijds in Oude Pekela zat…

Wat was nu het geval. 

Vrijdag 2 april (Goede vrijdag) stonden we startklaar om richting Breede in het Groninger land te vertrekken. Water in de tank, spulletjes ingepakt, fietsen erin en vertrekken maar. Althans dat dachten we. Dat voornemen veranderde plotsklaps toen ik de pomp achterin de camper hoorde lopen en water vanuit de ruimte, waar de wc-cassette zit, zag lopen. Wat bleek? De leiding voor het doorspoelen van het toilet was boven een slangklem gebarsten. De leiding ging op het punt waar deze gebarsten was, over van harde tyleen buis naar canvas gewapende tyleenslang. Als koppelstuk zit er een soort slangtule tussen. Er kwam behoorlijk wat water uit…… wat wil je met een nagenoeg volle tank. 

Door de pomp uit te schakelen was het waterballet ten einden maar was het euvel nog niet opgelost. Ik kon in de toiletruimte het toilet bedienpaneel eruit halen en kon zo bij de blauwe tyleenslang. Gelukkig had ik overlengte in de slang en kon daarom het gebarsten stukje eraf snijden. Toen de slang weer over de slangtule en vastzetten met de slangklem. Tenminste, dat was de bedoeling. Echter de sang was dusdanig uitgezet dat de slangtule eigenlijk te dun was. Het lekken bleef dus na deze crash actie doorgaat maar wel in veel mindere en voor het weekend in acceptabele mate. We hebben er maar even een gewoonte van gemaakt om na gebruik kraan en toilet de pomp weer uit te zetten. En dan is immers de druk van de ketel…uh leiding. 

Toen we aankwamen in Breede heb ik direct gebeld met ACS-camperdealer en gevraagd of ik dinsdag na Pasen langs kon komen. Super klantvriendelijke en in meewerkstand staande mensen. Dinsdagmorgen 5 april om 10 uur kon ik terecht en heeft Andries het stuk tyleen slang vervangen. Super!

Maar hoe komt nu zo iets..?? De oorzaak ligt bij de camperboer uit destijds Oude Pekela.

In juni 2015 werd onze camper nieuw afgeleverd. Na onze eerste vakantie constateerde ik dat het warm water niet op de in te stellen temperatuur van 40 graden bleef, terwijl dit bij 60 gaden wel het geval was. Terug naar de dealer. De camper heeft er voor dit euvel ruim 4 weken gestaan en ze zijn aan het “slopen” geweest met het Truma combi warmwater/verwarmingssysteem. Toen ik aangaf dat ik de camper weer nodig had kwam men met het verhaal dat ze een softwareprogramma moesten aanschaffen en dat het eigenlijk beter was om het warm water op 60 graden te zetten in plaats van 40. Onzin natuurlijk en ik ben hiermee niet akkoord gegaan. Toen ik de camper daadwerkelijk weer ophaalde zou alles goed zijn. Zeiden ze…. Echter na verloop van tijd begon hetzelfde verhaal weer. 

Enfin, wij zijn geen winterkampeerders en stoken niet veel de verwarming in de camper maar wat wel opviel is dat het niet erg warm wilde worden in de camper terwijl de kachel wel op zijn hoogste stand stond te bulderen. Ook werd het steeds erg heet onder de kussen van de bank waar ook de Truma ingebouwd zit. Ook in de toiletruimte was het standje sauna… Tijdens ons weekendje Breede en Lauweroog met Pasen was het erg koud dus de verwarming volop aan. Ook nu knalheet onder de bank maar niet in de camper. Tijd voor een grondige inspectie dus. 

2e Paasdag na thuiskomst de camper uitgepakt en houten beplating van de bank waaronder de Truma zit eruit gebouwd. Wat bleek nu, de heren “monteurs” uit oude Pekela hadden tijdens hun “sloopreparatiewerk” een buis waardoor de warme lucht uit de verwarming door de camper getransporteerd moet worden niet weer aangesloten. De verwarming blies dus alle warme lucht onder de bank en van daaruit via een opening in de wand in de ruimte waar de toiletbediening zit. Gevolg was dat de buis en slang knalheet werden en daardoor is de slang week geworden en uiteindelijk gebarsten.

Voor mij is wederom duidelijk geworden dat de firma waar wij de Laika gekocht hebben geen greintje verstand heeft van techniek en klantvriendelijkheid. Knoeiers van het zuiverste soort. Mij zien ze daar nooit meer terug….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.