Niesmann & Bischoff Arto 79F Premium Clou Line

Zaterdag 4 december 2021

Vandaag gaan we weer op pad om een Niesmann & Bischoff 79F te bekijken. Op 30 november zag ik op een Duitse website een advertentie staan van een Niesmann Bischoff van de vierde maand van 2017. En ook nog eentje met de 3 liter 177 PK Fiat motor erin die in plaats van een distributieriem een distributieketting heeft! Dus niet elke 4 of 5 jaar hoge kosten om de riem en waterpomp te vervangen. Fiat schrijft 5 jaar voor maar met een voertuig van dit kaliber voor wat betreft gewicht is 4 jaar wat safer. Maar goed bij deze is dat dus niet nodig. Bovendien heeft deze motor een betere souplesse dan de huidige 2,3 liter 160 PK motoren en een veel mooier en hoger koppel zodat rijden meer een feestje wordt.

Bovendien ook nog eens een automaat! Het toelaatbare gewicht van deze camper is opgewaardeerd naar 4,8 ton en het onderkomen heeft een lengte van 7,93 meter. Eigenlijk wel iets aan de grote kant maar dan heb je ook wat.

Wat uitrusting betreft mankeert het aan niets, er zit een cabine airco in maar ook een airco voor het woongedeelte, er zitten 3 stuks 95 Ah gell accu’s in voor het woongedeelte, 2 zonnepanelen op het dak een 3000 Watt omvormer die automatisch omschakelt van landstroom naar omvormerstroom (dus via de accu’s).  Vervolgens ook nog hydraulische hefsteunen om de camper stevig en waterpas neer te zetten. De camper beschikt over Alde verwarming met net als in huis vloeistof gevulde radiatoren die onzichtbaar zijn weggewerkt en ook nog eens over vloerverwarming. Er zit net als in de Laika een koelkast met separate diepvries in maar ook nog een (nooit gebruikte) oven. Er zit een separate toiletruimte in met een echt keramisch toilet en wastafel. Een aparte douchecabine met echt glazen deuren. 

De watervoorraad die je mee kunt nemen is maar liefst 200 liter en bovendien kun je op een camping waar je een kraan bij de plaats hebt ook nog aansluiten op een zogenaamde city-adapter. Je tapt dan in de camper geen water meer uit de tank maar rechtstreeks vanaf de watervoorziening van de camping. De garage die erin zit bevindt zich onder het queensbed en is ruim genoeg om zeker 3 fietsen mee te nemen. De garage meet 1,25 meter hoog, 2,15 meter lang en 1,4 meter breed en is voorzien van een opbergsysteem met kunststof kratten. 

In de garage zit een doucheaansluiting…. Als je van het strand komt en je hebt zand aan de voeten kun je die daar afspoelen. En zelfs met warm en koud water…. Niet dat je er wat aan hebt maar toch. In het woongedeelte van de camper zit een tv maar in het slaapgedeelte ook. De schotel op het dak van de camper heeft een duo LNB zodat je op beide tv’s tegelijkertijd naar verschillende zenders kunt kijken. Wij zijn geen tv-kijkers als we op vakantie zijn maar goed, het zit er nu eenmaal in.

Verder zitten er nog heel veel technische snufjes aan die weer veel uurtjes uitzoekwerk en gewenning gaan opleveren. De navigatie die erin zit is net een jaar oud en is een maand of twee geleden voorzien van alle updates die beschikbaar waren. Het is een Zenec 3766. Als je hem niet in de navi modus zet zie je hetzelfde beeld als op je iPhone als je die gekoppeld hebt. Stoelverwarming in de cabine en elektrisch instelbare stoelen en een voorruit verduistering die je elektrisch kunt bedienen. De spiegels en de zij skirts zijn voorzien van carbon wat een mooi sportief uiterlijk geeft. En last but not least, achteraan de camper zit een trekhaak! Mooi voor als we de caravan een mee willen nemen.

Voor degene die meer wil weten over Niesmann & Bischoff:

https://camping-world.at/pdf/NibIM6032_Preisliste2017_Arto_AT.pdf

Lange intro over een aan te schaffen camper…. Vrijdag had ik na wat heen weer geapp met de verkoper André Lisser uit Hude bij Oldenburg een afspraak gemaakt om als eerste geïnteresseerde de camper te bezichtigen. Ik had hem verteld van de debacles die we beleefd hadden in Hochstadt an der Aisch en in Burg Steinfurt. Tijdens ons geanimeerd gesprek was er eigenlijk direct een klik en kwam ook ter sprake dat de camper verkocht zou worden vanwege ernstige ziekte van zijn vrouw. Na het langdurige telefoongesprek heb ik hem geappt dat ik de reden van verkoop bijzonder aangrijpend vind en dat ik snap dat het hun erg moeilijk valt om deze beslissing te nemen. Immers ernstig ziek zijn en dan in deze coronatijd ook nog meer vrijheid moeten inleveren is niet te bevatten. 

Enfin, zaterdagmorgen om 9 uur reden we richting Oldenburg en om 11 uur waren we ter plaatse om de camper te bewonderen. Welnu, André had in zijn advertentie en in ons gesprek niets teveel gezegd of overdreven. Wat we zagen was een gloednieuwe N & B 79 F waarop en waarin geen smetje te bekennen was. Geen krasje, geen deukje, alles als nieuw en super schoon en netjes. Enthousiast werden we rondgeleid door en om de camper. Hij vertelde dat zodra ze arriveerden op een camping of camperplek dat hij eerst de camper aan de voorzijde ging wassen zodat de vliegen die hij onderweg had verzameld weer weggepoetst waren. Natuurlijk waren ook wij zeer onder de indruk van deze prachtige camper. T’ja en dan komt het op onderhandelen aan. Ik vroeg hem waarop hij zijn vraagprijs gebaseerd had. Het antwoord was eigenlijk vrij simpel omdat hij alle extra’s die aangebracht waren verdisconteerd had in de vraagprijs. Ik vertelde hem eerlijk ons budget wat wij in gedachten hadden. En dat was beduidend veel minder dan hij vroeg. Maar zei hij, ik heb met mijn vrouw overlegd dat als de camper in goede handen terecht komt en net zoals ik dat deed onderhouden wordt, wil ik er 10.000 euro af doen. En dat terwijl hij een lijstje had met daarop 13 geïnteresseerden na ons waarvan er 4 op de eerste 2 dagen komende week stonden. En dat de man niet overdreef hebben we de laatste weken 4 keer aan levende lijve ondervonden, we waren nl na de 2 debacles nog 2 keer te laat en kwamen op een wachtlijst bij de verkopers te staan. Gevolg was ook toen, te laat, geen camper…..

Bovendien vond hij het belangrijk om een klik te hebben met de kopende partij. 

We zagen best in dat deze camper een unicum is en deden een tegenbod. Je kunt wel zeggen een sloot water bij de wijn in plaats van een beetje. Hij zou erover nadenken. 

Wij begonnen met een goed gevoel aan onze terugreis en deden in Oldenburg nog even wat boodschappen bij de Famila XXL. Toen met gezwinde pas naar huis. 

Onderweg naar huis kreeg ik een berichtje dat er een liefhebber voor de jeep de L J 80 was. Afspraak gemaakt voor ’s avonds 18:00 uur en om 18:30 was deze verkocht. Wordt de komende week opgehaald. 

Zaterdagavond rond een uur of negen kreeg ik een berichtje dat ze ons bod nog iets te gering vonden. Dus in conclaaf met z’n tweeën en in een telefoongesprek met Evelyn tot bezinning gekomen dat we maar 1% uit elkaar lagen qua vraag en bod. 

Dus nog maar een appje eraan gewaagd en gevraagd of we zondag nog maar even met elkaar konden bellen. Het antwoord was kort: Klar…Gerne.

Zondag 5 december 2021

De ontknoping….

De dag begonnen met een wandeling van 8 kilometer en toen aan de koffie en wachten op het telefoontje met een ja of een nee. Om 11:30 uur kwam het bewuste telefoontje binnen.

Negatief…. Dus geen overeenstemming. Er moest nog iets bij. Nu was ik in de veronderstelling dat ik in 2022 de distributieriem zou moeten laten vervangen maar André vertelde dat er een ketting in zit dus bespaar ik 1000 euro… Als ik die nu eens bij het bod opdoe, ben ik daar waar we beide willen maar dan moet hij nog een nieuwe APK betalen. In Duitsland is de APK namelijk 2 jaar geldig en dan hoef ik pas in december 2023 weer naar de keuring. Dus dit voorgesteld. André vond dit vermakelijk en zei dat ik een “toller Typ” kerel was waarmee hij zich kon voorstellen gezellig samen een pilsje te drinken. En wederom was het ijs gebroken. Even later vroeg hij me om per mail even te bevestigen wat we afgesproken hadden en was de koop beklonken. We zijn dus vanaf vandaag 5 december 2021 om 12:49 uur de trotse bezitters van de Niesmann & Bischoff Arto 79 F Premium Clou Line. Volgende week krijg ik het door hem opgestelde contract per mail.

Ook gaat volgende week de camper naar de TÜV en Gas Prüfung en daarna gaan we een afspraak maken om hem op te halen.

Normaliter waren we in deze coronatijd niet op pad gegaan maar om deze unieke kans niet aan onze (nog geen snot) neuzen voorbij te laten gaan hebben we een uitzondering gemaakt. We hopen van harte dat ons de toegang tot Duitsland ook de komende 2 weken nog toegestaan wordt, zodat we voor de kerstdagen ons mobiele onderkomen op de oprit hebben staan.

Daarover, over de voorbereidingen voor transport, importkenteken, bpm-berekening, RDW-keuring en over de overdracht schrijf ik in een volgende blog.

1 reactie op “Niesmann & Bischoff Arto 79F Premium Clou Line

  1. Erg leuk en informatief jullie blog!
    Wij staan aan het begin van onze camper avonturen en ik vroeg me af wat nu zo ongeveer het financiële voordeel is geweest om jullie laatste camper in Duitsland aan te schaffen? Hierbij aangenomen dat je dezelfde camper in NL had kunnen vinden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.