Invoeren Niesmann & Bischoff

18 december 2021

Toen wij in 2011 onze eerste camper vanuit Hannover haalden kon je in Emlichheim (Duitsland) net over de grens bij Coevorden bij het Strassenverkehrsamt een zogenaamd vijfdagenkenteken halen. Ook kon je nadat je de camper opgehaald had een afspraak maken met het RDW voor keuring en aanvraag Nederlands kenteken en kon je daar ter plekke de bpm-aangifte afgeven bij de douane. Je kreeg dan een dag of twee later een seintje dat de bpm overgemaakt kon worden en vervolgens kreeg je het kentekenbewijs thuisgestuurd. 

Helaas is dat nu allemaal niet meer zo eenvoudig. In Emlichheim kan ik geen vijfdagenkenteken meer halen omdat daar in het verleden fraude mee werd gepleegd. Je moet nu in de plaats waar het voertuig staat geregistreerd het bewuste kenteken halen. In ons geval is het kenteken afgegeven in Hude uit Kreis Oldenburg. De huidige eigenaar moet eerst het voertuig afmelden en dan kan ik op dezelfde dag een vijfdagenkenteken oftewel een Kurzzeitkennzeichen halen. Je moet dan vooraf een verzekering EVB afsluiten bij een bank of verzekeringsmaatschappij. Gelukkig hebben ze dat in Duitsland zo geregeld dat het Strassenverkehrsamt, de verzekeringsmaatschappij en de nummerplatenproducent tegenover elkaar zitten. Dus afmelden voertuig, straat oversteken en verzekering afsluiten, straat weer oversteken en verzekeringsbewijs tonen en kentekenbewijs voor 5 dagen halen en weer terug om de nummerplaten te laten maken. Je krijgt dan een nummerplaat met daarop bijvoorbeeld: OL-01101 (OL staat voor Oldenburg) en dan rechts op de plaat een geel vlak met daarin 18, 12, 21. Dat wil dan zeggen dat vanaf de 18e dag in de twaalfde maand van 2021 dit kenteken 5 dagen geldig is. Omdat de Duitse verzekering alleen maar een WA-dekking heeft is het verstandig om het voertuig alvast te verzekeren bij de maatschappij waar je deze ook verzekeren gaat nadat het NL-kenteken is afgegeven. Je verzekert dan tijdelijk op chassisnummer en meldcode. Zodra je het NL-kenteken hebt moet je even de verzekeraar inlichten en dan gaat het over op onder andere kenteken.

Met dit kenteken mag je 5 dagen onbeperkt in Duistland rondcrossen. Het is verboden om ermee in Nederland te rijden. Je moet dus ergens groene platen zien te regelen om van de grens tot aan huis door te rijden of het risico nemen om vanaf de grens via kruipdoor sluipdoorweggetjes bij huis te komen. (Zo deed ik het…)

De kosten voor de WA-verzekering voor 5 dagen bedraagt € 78,00, de nummerplaten € 20,00 en het vijfdagenkenteken € 13,10. Dus een dikke € 110,00 totaal

Het is dus even wat regelwerk om het allemaal voor elkaar te krijgen maar dan heb je ook wat. 

Nadat het voertuig bij huis staat moet je binnen 6 weken de RDW-keuring, invoer, taxatie en inbouw alarm en diefstalbeveiliging regelen. 

Om van huis naar het RDW te rijden kun je een 1-daags kenteken aanvragen bij het RDW. Dit is gratis en je mag het verstrekte nummer op een plaatje wit karton schrijven en voor en achterop het voertuig plakken. Daarmee en met het oude Fahrzeugschein deel 1 en 2 ga je naar een RDW-keuringslocatie. (Zwolle in ons geval) Uiteraard gaat dit enkel op afspraak. 

Bij het RDW kijken ze of het chassisnummer klopt met het meegebrachte Fahrzeugschein en of de wielbasis klopt. Verder nemen ze de Duitse APK (TÜV) over. Dat wil in ons geval zeggen dat we twee jaar na afgifte van het nieuwe kentekenbewijs weer een APK-keuring hebben, terwijl dit bij een diesel voertuig normaliter twee jaar na eerste afgifte, ieder jaar is. Dus onze nieuwe aanwinst is ruim vier en een half jaar oud en zou dus ieder jaar APK moeten hebben. Maar doordat de looptijd bij de Duitse APK overgenomen wordt moeten wij in december 2024 pas weer apékaen. We hebben bij de koop inbedongen dat de huidige eigenaar de camper nog zou laten voorzien van een nieuwe TÜV en die is dus 2 jaar geldig.

Na de RDW-keuring gaat er een seintje naar de belastingdienst in Heerlen en krijg je opdracht om bpm-aangifte te doen. Als je dit gedaan hebt moet je de bpm die nog verschuldigd is afdragen aan de belastingdienst en moet je foto’s opsturen waaruit blijkt dat het een camper is want anders betaal je 100% wegenbelasting in plaats van het kwarttarief. En dat scheelt nogal een slok op een borrel.

Zodra de belastingdienst het geld heeft ontvangen geven zij een seintje naar het RDW en kun je het kenteken aanvragen. Als je dit document en de kentekenkaart hebt kun je nummerplaten laten maken en mag je de weg op. 

Na dit alles moet in ons geval een Baer Lock extra stuurslot en een SCM 3 alarm worden ingebouwd. Hiervoor ga ik naar Telpoint in Ede. Dit alarm moet voorzien zijn van helingshoekdetectie. Dat wil zeggen dat indien het alarm is ingeschakeld en met zou het voertuig op een dieplader willen laden er dan een alarm afgaat. Dat dit allemaal moet heeft te maken met de verzekeringswaarde. 

En dan als laatste moet de camper getaxeerd worden door een onafhankelijk taxateur en zijn alle hobbels genomen om ermee op pad te gaan. 

Hoe al deze acties zijn verlopen schrijf ik in de volgende blog. Wat ik wel al vertellen kan, is dat ik vandaag het koopcontract per WhatsApp kreeg en dat we nog in december 2021 de overdracht gaan doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.