Die Übergabe.

Maandag 20 december 2021

Vanmorgen zijn we op precies 7:30 uur vertrokken naar Hude.

Het is André helaas niet gelukt, om op mijn naam en met een kopie van mijn paspoort, een vijf-daagse verzekering te kopen. Dus ik zal zelf naar de LVB (verzekeringsfirma) moeten om dit te regelen.

Doordat er weinig verkeer was, waren we al om 9:15 uur in Hude. We besloten om het centrum in te rijden om alvast uit te zoeken waar ik de LVB en de Zulassungstelle kon vinden.

Inderdaad aan de ene kant van de straat de LVB en aan de andere kant de Zulassungstelle voor het scoren van het vijfdagen (Kurzzeitkennzeichen) kentekenbewijs.

Omdat we toch tijd genoeg hadden ben ik de LVB binnengelopen en heb eerst de verzekering voor 5 dagen afgesloten. Start verzekering 20 december, eind verzekering 24 december 2021. Mij werd nogmaals op het hart gedrukt dat de verzekering alleen binnen Duitsland geldt… Maar werd wel geholpen door een uiterst vriendelijke Duitse mevrouw.

Toen naar het huis van de familie Lisser.

We werden ontvangen met een lekkere kop koffie. Begrijpelijk naast de woning en niet binnen i.v.m. met corona en de kwetsbare gezondheid van mevrouw Katja Lisser.

André gaf een snelle maar duidelijke uitleg over de camper en ingebouwde apparatuur.

Na de uitleg ben ik met de autopapieren naar de Zulassungstelle gereden en kon daar het tijdelijke kenteken scoren. Met het tijdelijke kenteken moest in weer naar de LVB om daar de nummerplaten te laten drukken. Gewapend met nummerplaten weer terug naar de Zulassungstelle. Daar werden op de platen nog stickers geplakt en kon ik terug naar huize Lisser waar de NiBi op ons stond te wachten. Elfriede was inmiddels in een druk gesprek met Katja Lisser. Zij stond in de deuropening van hun huis en Elfriede in de deuropening van de NiBi. Voor André en Katja hadden we nog een presentje meegenomen in de vorm van een mooie vaas met een rozenarrangement en een kistje met daarin diverse soorten Hertog Jan bier, kaas, droge worst en nootjes. Een geschenkje met Nederlandse producten.

En toen, tegen 12:30 uur nadat ik de nummerplaten had aangebracht, tegen kon de reis naar Dalen, de nieuwe Heimat van de NiBi worden gestart.

Onderweg hebben we bij een restaurant langs de Autobahn een hapje gegeten. Om het in Duitse sferen te houden werd het Pommes frites mit Currywurst.

En toen weer door richting huis. Omdat er vaak controle staat langs de A37 net na de grensovergang besloten we dat ik via Twist en Emlichheim naar Dalen zou rijden om de af te leggen afstand door Nederland zo kort mogelijk te houden. Immers in Nederland rijden met het Kurzzeitkennzeichen is niet toegestaan. En natuurlijk mazzel dat we dit zo deden want onderweg naar Twist belde Elfriede, dat er inderdaad controle stond bij Klazienaveen aan de A37.

Net voordat het donker werd kwamen we bij huis aan. Reis goed verlopen.

de NiBi in zijn neue Heimat
zijaanzicht
snuitje
kontje

Dinsdag 21 december 2021

Vanmorgen al vroeg op pad naar Hardenberg om de boosterprik te halen. Direct na de prik terug naar huis en aan het programmeren met de verwarming in de camper. Omdat deze camper is voorzien van een Alde verwarming (vloeistofverwarming) in tegenstelling tot de Laika, waar een soort heteluchtverwarming in zat, behoeft het nog wel even wat uitzoekwerk om alles lekker aan de loop te krijgen. Maar het lukte perfect en na een poosje werd het lekker warm in de camper. Elfriede heeft het keukendeel van de camper even heel goed schoongemaakt en ik ben in de garage van de camper aan het hobbyen gegaan. Heb er alvast het reservewiel ingebouwd en de stoelen en tafel erin vastgezet. De stelling met kunststof bakken heb ik eruit gehaald omdat dit naar mijn idee te veel ruimte kost.

Tussen de werkzaamheden door hebben we koffie in de camper gedronken en de navigatie omgeprogrammeerd naar de Nederlandse taal.

Na de koffie het water afgetapt en de camper op stal gezet bij de familie Boesjes in Dalen.

Inmiddels zijn de vervolgafspraken gemaakt die nodig zijn om de camper op een Nederlands kenteken te krijgen. Op 6 januari moet ik om 9:15 uur bij de RDW in Almelo zijn voor de keuring. Diezelfde dag gaat de bpm-aangifte op de bus naar de Belastingdienst in Heerlen. Normaliter heb je, na de keuring en na de bpm-aangifte en betaling daarvan, binnen 14 dagen het kentekenbewijs thuis en mag je de weg op. ’s Middags komt er een taxateur om de camper op waarde te taxeren. Dit is een voorwaarde van de verzekeraar en tevens bepalend welke alarmering erin gebouwd moet worden. Zeker is al dat dit een Bearlock, soort extra stuurslot, moet worden. Waarschijnlijk moet er ook nog een SCM3 alarm ingebouwd worden.

Om naar het RDW-keuringsstation te mogen rijden heb ik een ééndagskenteken aangevraagd. In Nederland is niet veel gratis maar dit wel… het kentekennummer mag op karton met watervaste viltstift worden gezet. Het nummer dat ik kreeg is S-50-51.

Omdat alles voor 31 januari gereed moet zijn i.v.m. de verzekering heb ik ook de inbouw van de alarmen alvast voorlopig gepland op 25 januari. Hiervoor moet ik echter naar Telpoint in Ede.

In een volgende blog schrijf ik meer over de zesde….