Dinsdag 25 januari 2022
Nadat we op vrijdag 7 januari de bpm hadden betaald verliep de rest van het importproces bijzonder vlot. Op maandagavond 10 januari zag ik op de site van het RDW dat onder onze naam 2 voertuigen stonden geregistreerd. Onze VW Polo en de Niesmann & Bischoff. Ik kon toen ook zien welk kenteken de camper was toegekend: N-721-ZF
Op dinsdag 11 januari werd door de post de kentekencard bezorgd en een dag later was ook de overschrijfcode binnen. Met de nieuwe kentekencard op zak ben ik naar Coevorden gegaan om daar 2 nummerplaten te laten maken. Kosten € 33,00 terwijl je in Duitsland voor 2 platen slechts € 20,00 betaald. Oorzaak van het prijsverschil zou de reflecterende verf zijn, onzin natuurlijk want ook de Duitse platen reflecteren in het donker als je er licht op schijnt….

Omdat de belastingdienst niet zomaar geloofd dat je een camper op naam hebt laten zetten moet je aantonen dat het daadwerkelijk om een camper gaat. Dit moet je bewijzen door een formulier in te vullen met daarop het kenteken van de camper en je moet 6 foto’s bijvoegen waaruit blijkt dat er vaste bedden, zitplaatsen, kasten, keuken etc. aanwezig zijn. Eigenlijk raar omdat de camper gekeurd is door de RDW en ze van daaruit ook in contact staan met de belastingdienst. Als je niet zelf bij de belastingdienst aangeeft dat het om een camper gaat dan betaal je het volle tarief voor een bestelwagen. Aan de hand van de foto’s en het ingevulde formulier gaat de belastingdienst bepalen of je tegen het kwarttarief van de normale belasting de weg op mag. Je betaalt dan in plaats van € 400,00 per maand “slechts” € 100,00….Zaterdag 22 januari ontving ik van de belastingdienst bericht dat ze op 28 januari de eerste € 400,00 af zouden schrijven…. Na een telefoontje op maandag 24 januari bleek dat ze een blokkade op de betaling hadden gezet in afwachting van het al dan niet toekennen van het kwarttarief. Hoezo alles geautomatiseerd? Daar kunnen ze bij de fiscus dus nog wel wat winst halen inzake klantgerichtheid.

Maandag 24 januari de camper van stal gehaald, kentekenplaten aangebracht en van binnen schoon gemaakt. We hadden de hoes van het koudschuimmatras gehaald en gewassen en deze moest er weer omheen gemaakt worden. In Duitsland had ik een groene milieu sticker gekocht, dus deze ook maar op de voorruit geplakt. Tevens 2 gasfilters geplaatst zodat het gas dat we gebruiken voor de verwarming en koelkast gezuiverd wordt voordat het verbrand wordt. Dit is vooral van belang als er straks aluminium lpg-flessen worden geplaatst. Voorkomt schade aan het reduceerventiel en andere apparatuur. Overigens kost een fles vullen met propaangas momenteel al dik € 40,00 terwijl dit drie maanden geleden nog € 27,00 was.
Een lpg-fles vullen kost aan de pomp iets van € 15,00. Het is dus wel lonend om er lpg in te bouwen. Bovendien hoef je niet steeds naar een gasvulstation maar kun je gewoon bij tankstations lpg tanken.
Na de “gasactie” de fietsendrager in de garage gebouwd. Wel fijn dat de garage breder is dan in de vorige camper. Ik kan er nu naast onze twee stadsfietsen ook nog met gemak een gravelbike en racefiets in kwijt.
Dinsdag 25 januari 2022 om halfzeven vertrokken naar Ede naar de firma Telpoint. Hier wordt het extra stuurslot en een SCM 3 alarm ingebouwd. Dit wordt door de verzekeraar Camperverzekerd vereist. Tot een bepaalde waarde is Bearlock vereist en kom je daarboven dan is ook nog eens SCM 3 met hellingshoekdetectie nodig.

Ik heb nog geen ervaring met camperverzekerd.nl voor wat betreft afhandeling schades maar weet wel al dat er veel en vaak onnodige mailtjes door hun worden verzonden. Ik heb het gevoel dat de ene hand niet weet wat de andere doet bij die verzekeraar. Ze komen bijzonder zeurderig over… Is natuurlijk niet onoverkomelijk maar wel vervelend.
Vandaag wordt dus het alarm ingebouwd en daarna ontvang ik een Bearlock en SCM-certificaat. Deze moeten dan weer naar de verzekeraar worden gestuurd en dan is het hoofdstuk verzekering op de banden na afgesloten. Er moeten nl in verband met de te oude banden, nieuwe gemonteerd worden met een recente productie (DOT) code.

Woensdag 25 januari hebben we de camper ingericht met onze kampeerspullen (potten, pannen, bestek etc.) Op die manier maakten we het er ons eigen reisstekkie van. En eigenlijk is dan nu de camper gereed om een eerste tripje te gaan maken. We zijn al een beetje aan het plannen voor een grote reis…. Het zou zo maar eens kunnen dat we naar Albanië gaan. Alles hangt natuurlijk af van waar we heen mogen en kunnen en wat de beperkingen eventueel zijn door Covid-19.
Wordt vervolgd.