Nazomeren, september 2022

Dinsdag 13 september 2022

Gistermiddag tegen een uur of 6 speelden we twee spelletjes rummikub. Ik heb ze dit keer geen van beide gewonnen.

Door onze camperbuurtjes Marijke en Jan uit Beetsterzwaag werden we uitgenodigd om een glaasje wijn te komen proeven. Zij hadden wijn ingekocht bij wijnboer Dietrich op 450 meter vanaf de camping.  Marijke en Jan hadden een witte- en een roséwijn en wij namen een rode mee. Het werd een gezellige avond. We kletsten over van alles, maar ook over de lotgevallen die hun waren overkomen. Elfriede en ik hebben bewondering voor de twee. Ze staan ondanks al hun tegenslagen positief in het leven en daar kun je alleen maar diep respect voor hebben. Marijke en Jan: blijf positief,  blijf gezond en genieten van het leven en jullie mooie camper!

Vanmorgen na het ontbijt en na de koffie zijn we op de fietsen gestapt voor een tochtje naar Colmar. De route ging net als gisteren langs uitgestrekte wijnvelden maar ook een deel langs industrieterreinen en door de voorstad van Colmar.

Eénmaal in het oude centrum, oftewel “centre ville” aangekomen zie je veel oude bouwwerken en kun je als je dat wilt een boottocht met een soort gondel door de grachten maken.

Veel vakwerkhuizen in Colmar
Bonte versiering

Omdat het bij een restaurantje niet druk was mochten we bij de gratie om half twee een glaasje drinken bestellen. Normaal mag je dan alleen maar drinken bestellen als je ook iets wilt eten.

Na het nuttigen van een glaasje fris hebben we de stad verkend. Tegen een uur of 3 zijn we weer richting camper gefietst. We probeerden op een fietsroute te komen…. Het eerste stuk lukte dat niet omdat je dan domweg door de city Colmar fietst. Maar eenmaal door de stad en voorstad Ingersheim gefietst te hebben kwamen we weer op de fietsroute richting Kaysersberg terecht. In Kaysersberg wilden we wat gaan eten maar helaas was het nu omgedraaid, alleen drinken en vanavond later pas eten. Typisch Frans…. Alhoewel het in Spanje nog extremer is….

We zijn daarom niet direct naar de camper gereden maar naar wijnboer Dietrich en kochten daar een aantal mooie flessen wijn in. Uiteraard na een uitgebreide wijnproef.

Vanavond gaan we misschien op aanraden van onze “schoonzoon” Okke nog wat eten in Kaysersberg. Een echte aanrader en een echt streekgerecht is Choucroute. Heeft niets te maken met een te rijden route maar wel met zuurkool, aardappels en lekkere vleessoorten.

Na het eten gaan we de strijd weer aan en morgen gaan we verder richting Liepvre. Daar hebben we op een camping een plaats gereserveerd en van daaruit zal Elfriede het Quiltfestival gaan bezoeken.

Normaliter reserveren we niet maar we zagen op deze camping, dat deze iedere dag totaal vol is. Dus maar goed dat we gereserveerd hebben want veel plaatsen om vrij, dus niet op een camping, te staan zijn hier helaas niet.

2 reacties op “Nazomeren, september 2022

1. Het was idd heel gezellig die avond samen, leuk jullie te ontmoeten, wij zijn nog naar een Champagne boerderij gegaan en de volgende dag naar de Loire door gereden, mooi weer gehad en langs prachtige kastelen gefietst, vrijdag Kasteel Chambord bezocht en dat was zeker een bezoek waard. wij zijn inmiddels weer thuis